چگالی پیکسلی دوربین مداربسته (قسمت اول : تعاریف و معایب PPF/PPM)

چگالی پیکسلی دوربین مداربسته (قسمت اول : تعاریف و معایب PPF/PPM)

يکشنبه 1395.10.05

معیار پیکسل بر فوت یا پیکسل بر متر از بیادی ترین و اصلی ترین متغیرهایی است که اگر چه وابسته به متغیرهای دیگر است اما معیاری ویژه در کیفیت تصاویر سیستمهای نظارت تصویری به حساب می آید.

این متریک که بصورت یک عدد بیان می شود (10ppf، 40ppf، 100ppf) اطلاعات مهمی را در پروژه درباره کیفیت تصویر ارائه شده توسط دوربین مداربسته بیان می کند. تصویر زیر نمونه ای از سطوح و میزانهای مختلف PPF را نشان می دهد.

PPF دوربین مدار بسته

معیار جا افتاده PPF برای دوربین مداربسته

PPF تبدیل به یک استاندارد و معیار رایج و مقبول شده و دلایل این مقبولیت در زیر آمده اند :

پشتیبانی گسترده شرکتهای سازنده دوربین مدار بسته : تقریبا تمام شرکتهای سازنده دوربینهای مدار بسته از این معیار استفاده می کنند.

مشخصات A&E رایج : مهندسین و معماران که پروژه های بزرگ را برنامه ریزی می کنند بطور معمول از PPF/PPM بعنوان پایه هایی برای طراحی و برنامه ریزی پروژه های نظارت تصویری استفاده می کنند.

نیاز به وجود معیار : با وجود آپشنهای متعدد در مورد رزولوشن دوربین مداربسته (از 1 تا 12 مگاپیکسل)، دیگر معیارهای قدیمی که قبلتر استفاده می شد امروزه کاربرد ندارند. PPF این نقیصه را حل کرد و جای خالی متریک مورد نظر را پر کرد.

هدف از بیان PPF

PPF یک پارامتر عددی ساده است که سطح کیفیت تصویر صحنه را مشخص می کند. برای مثال دوربین مدار بسته پارکینگ باید 50 PPF کیفیت داشته باشد. یعنی بجای بیان رزولوشن در کنار مشخصات دیگر صحنه، از این پارامتر برای انتخاب رزولوشن صحیح برای هر صحنه ای استفاده می شود. کیفیت نهایی تصویرها با توجه به معیار PPF می توانند بخوبی پیش بینی شود.

معایب PPF

PPF هم مشکلات زیادی دارد که باید در نظر گرفته شوند :

  • باید شدت نور در نظر گرفته شود و تاثیر نور مستقیم و شدید خورشید را از این متریک سوا کرد.
  • باید نوع تابش شدید روز را در نظر داشت و افت شدید نور در شب یا مناظر کم نور را هم مساله ای جداگانه فرض کنید.
  • تفاوتهای مشخص بین لنزها و کدکها را هم باید نادیده گرفت.
  • کیفیت تصاویر با توجه به اهداف و مناظر متفاوت است.
  • باید پارامترهای مرتبط با PPF را هم تعیین کرده باشید.

جدا از این موارد، PPF ارزش تخمین و برنامه ریزی را دارد. تنها اشکالش این است که نمیتواند مجزا و کورکورانه در نظر گرفته شود و یا خیلی ساده به آن نگاه کرد.

توصیه های کلیدی

این موارد را در ذهن داشته باشید:

  • PPF  بیشتر معیاری هنری است تا معیاری علمی! اگر فکر کنید یک عدد می تواند شمارا در موضوع مهمی مثل انتخاب کیفیت تصاویر در همه شرایط نوری و ... کمک کند کاملا در اشتباهید.
  • فهمیدن محدودیتهای PPF باعث می شود از اشتباه در انتخاب دوربین مدار بسته فاصله بگیرید.
  • برای داشتن صحنه ای با بهترین کیفیت تصویر باید تغییرات بلقوه محیطی را هم درنظر داشت.
  • کارایی هیچ چیز را نمی توان 7 روز هفته و 365 روز سال تضمین کرد.
  • محدودیتهای ارتباطی هم باید در پیش بینیها لحاظ شود.

محاسبات PPF را برای بهبود تخمینها درنظر بگیرید اما بعنوان یک مشخصه ثابت دوربین مداربسته رویش حساب نکنید. در عوض رزولوشن را تعیین کرده و مشخصات اصلی دوربین مداربسته مثل WDR ، کارایی در نور کم و .. را هم در نظر داشته باشید.

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.