همه چیز درباره کدک دوربین مدار بسته : قسمت اول (فشرده سازی تصویر دوربین مداربسته)

همه چیز درباره کدک دوربین مدار بسته : قسمت اول (فشرده سازی تصویر دوربین مداربسته)

شنبه 1395.09.20

کدکها هسته مرکزی سیستمهای نظارت تصویری و شبکه دوربینهای مداربسته را تشکیل می دهند و اسامی بسیار آشنایی مثل کدک تصویری H.265، کدک تصویری H.264 و MJPEG را در مقالات آموزشی دوربین مداربسته CCTVONLINE.IR بسیار می بینید. اینکه یک کدک در سیستم نظارت تصویری چه کاری می کند؟ چرا باید از آنها استفاده کنیم؟ اینکه چه مسائلی در مورد کدکهای دوربین مداربسته وجود خواهد داشت؟ همه در این مقاله آموزشی سی سی تی وی آنلاین بخوبی توضیح داده خواهند شد.

در مقاله ای که می خوانید به عناوین زیر می پردازیم:

تصاویر ویدئویی خام یا فشرده شده در دوربینهای مدار بسته

اساسا همه تصاویر ویدئویی در دوربینهای مداربسته و سیستمهای نظارت تصویری بسته به نیاز حافظه ذخیره سازی و نیازمندی شبکه براحتی تا 100 برابر بیشتر از حالت غیر فشرده کوچک می شوند.

در ابتدا که یک تصویر ویدئویی دیجیتالیزه می شود و در واقع در یک صحنه از حالت نوری به حالت تصویری تبدیل می شوند، فشرده نشده و خام هستند. سه عامل مهم و اصلی در سایز و حجم تصاویر ویدئویی غیر فشرده می تواند عوامل زیر باشند:

  • محدوده رنگها(ارزش و مقدار پیکسل) و طیفی که برای هر پیکسل در نظر گرفته می شود.
  • تعداد کل پیکسلهای هر فریم تصویر دوربین مداربسته
  • تعداد کل فریمهای تصویر ویدئویی در یک ثانیه

برای یافتن حجم و سایز کلی یک تصویر در واقع عدد این سه عامل در یکدیگر ضرب می شوند.

ارزش یا مقادیر هر پیکسل

هر پیکسل دارای ارزش یا مقداری است که توسط طیفی از اعداد مشخص می شوند. این محدوده با فهم موضوع رنگها براحتی قابل تعیین است و می تواند بر روی سایز ویدئو یا پهنای باند مورد نیاز تاثیر بگذارد.

  • عکسبرداری سیاه سفید که به طیف رنگی یا درواقع مقدار پیکسلی 256 خواهد داشت (8 بیت) و در این طیف مقدار 0 برای رنگ مشکی و 255 برای رنگ سفید خواهد بود و طیف میانی م به شدت و ضعف خاکستری و طوسی اشاره دارد (از مقدار 0 تا 255 که می شود 256 شدت ممکن رنگ سیاه و سفید).
  • تمام تصاویر ویدئویی سیستمهای نظارت تصویری امروزه می توانند تمام رنگها را پشتیبانی کرده و طیفی از مقادیر مورد نیاز برای نشان دادن رنگها را به مقدار هر پیکسل افزوده است. این میزان معادل 16 بیت حافظه یا 65536 مقدار را (رنگ) در بر گیرد.

رزولوشن یا مقدار فریم در ثانیه

دو عامل دیگر قابل درک تر هستند و از آنها با نام رزولوشن دوربین مداربسته یاد می شود که از ضرب میزان پیکسلهای تشکیل دهنده عرض تصویر در طول تصویر می باشد:

 
جدول رزولوشن دوربین مداربسته

آیا می دانید رزولوشن چشم انسان چقدر است؟! در مقاله آموزشی مقایسه رزولوشن چشم انسان با دوربین مداربسته جزئیات جالبی را خواهید خواند.


میزان نرخ فریمهای ضبط شده در تصویر می تواند مثلا 1 ، 10 ،30 یا ... باشد و طیف وسیعی از دوربینهای مدار بسته که تقریبا بیش از 80 درصد از دوربینهای مدار بسته رایج در سیستمهای نظارت تصویری را به خود اختصاص داده اند می توانند از نرخی بین 5 تا 15 فریم در ثانیه به ضبط تصاویر بپردازد.

جمع و ضرب و محاسبه

حیاتی است که درک کنیم میزان حجم تصاویر ویدئویی غیر فشرده چقدر خواهد بود. برای مثال یک دوربین مداربسته 1080P را با سرعت ضبط تصاویر 30 فریم در ثانیه در نظر بگیرید. حال اگر این دوربین مداربسته تصاویر غیر فشرده ای را ارائه دهد این ارقام را خواهیم داشت :

محاسبه حجم ویدئوی دوربین مدار بسته

ضرب این اعداد و عوامل می تواند به ویدئویی با حجم معادل 1 گیگابیت بر ثانیه برسد. در اینجا شما تقریبا برای ذخیره سازی 1 روز این ویدئو نیاز به حافظه ذخیره سازی تقریبا 12 ترابایتی برای یک جریان تصویری این چنینی خواهید داشت. وقتی هارددیسکها حجیم تر می شوند یک سیستم نظارت تصویری با 16 دوربین مداربسته در 30 روز بدون فشرده سازی تصاویر نیاز به 6 پنتابایت هارددیسک خواهد داشت که یعنی چیزی در حدود 100 ها هارددیسک که می تواند هزینه میلیارد تومانی به شما تحمیل کند!!!

نظرات شما علاوه بر دلگرمی ما را در نزدیک کردن مقالات سی سی تی وی آنلاین به نیازهای شما کمک می نماید.

با نظرات خود ما را در ارائه مطالب بهتر یاری دهید!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.


کاربران سایت دوربین مداربسته
مهمان

18:24 1396.05.22

کاربران سایت دوربین مداربسته
مهمان

18:24 1396.05.22