سیستم اتوماسیون منزل

    سیستم اتوماسیون منزل

    جمعه 1394.06.06

    با اینکه سیستم اتوماسیون منازل 20 سال پیش در بازار جهانی تولید شده اما در ایرا ن هنوز کاربرد خاصی ندارد. بر خلاف آنچه که به نظر می آید بسیاری از این تجهیزات گران قیمت نبوده و البته نصب آسانی دارد.

    X10 یک زبان ارتباطی است که باعث برقراری ارتباط بین لوازم منزل با هم از طریق سیم های برق می باشد. محصولاتی که با X10 سازگار است اغلب با قیمت های مناسب یافت می شود از دیگر مزایای آن هم می توان به عدم نیاز به سیم کشی و هزینه گزاف آن اشاره کرد. یک فرستنده اطلاعات در یک قسمت از خانه توسط جریان برق سیگنالها و فرامین لازم را به دیگر لوازم خانه ارسال میکند. آدرس مخصوص را توسط دیپ سوئیچ به دستگاه می دهیم تا با لوازم دیگر در ارتباط باشد. تمام محصولات X10 با هم سازگار هستند بنابراین می توان تجهیزاتی با مارک‌های مختلف را خریداری کرده و به هم متصل کنید.

    انتخاب کد منزل روی یک دیپ سوئیچ دیگر برای این منظور که تجهیزات منزل شما، تجهیزات منزل دیگری را کنترل نکند الزامی است. بنابراین حتی با وجود آدرس های مشابه هم امکان کنترل از منازل دیگر وجود نخواهد داشت. در ضمن استفاده از یک فیلتر در کنار ورودی منزل می تواند شما را مطمئن کند که سیگنالها کاملاً ایزوله می شود. ممکن است در دو صورت در ایجاد ارتباط محصولات X10 مشکلاتی به وجود بیاید. که آنها را با هم بررسی می کنیم.
    اولین مشکل هنگامی رخ می دهد که دستگاه‌هایی که دارای موتور می‌باشند روشن می‌شوند، این مسئله باعث ایجاد نویز روی خط.ط برق می شود. مثلاً جاروبرقی، سشوار، مخلوط‌کن و دستگاه‌های دیگری مثل منابع تغذیه سویچینگ، ‌لپ‌تاپ‌ها و صفحه نمایش‌های بزرگ را می‌توان در این گروه قرار داد. با نصب یک نویز فیلتر به پریز این وسیله‌ها می‌توان مشکل را برطرف کرد. مشکل دوم زمانی است که برق منزل شما سه فاز باشد و دستگاه‌ فرستنده و گیرنده سیگنال‌ها روی دو فاز جدا باشد. اما باز هم بوسیله یک کوپلر فاز می‌تواند این مشکل را حل کرد.

    یک ایده طراحی

    در ساعات پایانی روز مسیر بین درب اصلی و درب ساختمان کمی تاریک می‌شود اما خیلی ساده به کمک دستگاه فتوسل کاهش نور تشخیص داده می شود و یک سیگنال به منظور اطلاع رسانی به سیستم مرکزی فرستاده می شود.بنابراین پس از ارسال این سیگنال چراغهای راهرو روشن می شود.این دستگاه می‌تواند به صورت تایمری نیز عمل کند یعنی بعد از گذشتن از زمان معینی چراغ‌ها را خاموش کند و یا اینکه طوری برنامه‌ریزی شود که هنگام روشن شدن هوا چراغ‌ها را به صورت خودکار خاموش کند.

    دستگاه آشکارساز حرکت، می تواند هنگام تشخیص حرکت در جلوی درب ورودی چراغ جلوی درب را روشن ‌کند و با ارتباط با سیستم صوتی منزل اعلام کند که کسی جلوی درب ایستاده است.بهترین استفاده از این آشکارساز ها زمانی است در تاریکی و هنگامی که دستان شما پر است دیگر نیازی به پیدا کردن کلید ندارید.
    همیشه هنگام ورود چراغ درب ورودی روشن است و در تاریکی وارد نمی شوید. از طرف دیگر افراد ولگرد وقتی به سمت منزل شما بیایند با روشن شدن چراغ به دنبال موقعیت مناسب‌تری می‌گردند. سیگنال‌ها به صورت بی‌سیم به دستگاه مبدل بی‌سیم ارسال می شود.

    زمانی که به درب ورودی منزل می رسید می توانید با استفاده از یک کیبورد با ترکیب یک قفل الکترونیکی سیستم مرکزی می‌تواند اقدام به  وارد کردن رمز 4 تا 8 رقمی خود نمائید و بدون استفاده از کلید درب را باز کنید. برای هر فرد یک کد مخصوص به آن شخص در نظر گرفته شده بنابراین تشخیص اینکه چه کسی وارد خانه می شود هم امکان پذیر می باشد.همچنین می توان برای عده ای خاص یک تایم ورودی تعریف کنید تا در غیر اینصورت اجازه ورود به شخص داده نشود مثلاً در مورد خدمتکار خانه که قطعاً نمی تواند نیمه شب به منزل شما بیاید.
    برای قفل شدن در یک دکمه لمسی با نشان قفل تعبیه شده که می تواند بجای قفل مکانیکی قبلی خانه از آن بهره گرفت.

    اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

    نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.