کدام مرورگرها از Plugin دوربین مداربسته پشتیبانی نمی کنند؟

کدام مرورگرها از Plugin دوربین مداربسته پشتیبانی نمی کنند؟

چهارشنبه 1396.01.30

نرم افزارهای مرورگر وب یا Browser ها صنعت امنیتی را پشت سر گذاشته اند. مثلا گوگل کروم، فایرفاکس و مرورگر Edge مایکروسافت دیگر از پلاگین های NPAPI پشتیبانی نمی کنند. پشتیبانی از پخش تصاویر ویدئویی زنده و تنظیمات سیستم های نظارت تصویری در بسیاری از دوربین های مداربسته تحت شبکه و رکوردرها در رابط کاربری تحت وب مرورگرها نسبت به قبل کمتر شده است. با این وجود سازندگان مرورگرهای اینترنتی سالیان زیادی درمورد غیرفعال شدن پلاگینهای سیستم های نظارت تصویری هشدار داده بودند و شرکتهای کمی نرم افزارهای دوربین مداربسته را بدون نیاز به پلاگینها به بازار عرضه کردند که از کدک H.264 و جریان تصویری آن پشتیبانی می کرد.

در این مقاله آموزش دوربین مداربسته شما می توانید شرکتهای پشتیبانی کننده از رابط کاربری تحت وب بی نیاز از Plugin ها را بشناسید و ببینید چه شرکتی و چطور تحت تاثیر این لغو پشتیبانی نرم افزاری قرار دارند. در این مقاله به شرکتهای زیر نگاهی انداخته ایم:

پشتیبانی از دوربین مداربسته در مرورگرهای اینترنتی

بیشتر مرورگرهای اینترنتی دیگر NPAPI را پشتیبانی نمی کنند :

  • Google Chrome : کروم ادامه پشتیبانی از پلاگین های NPAPI را در سال 2015 لغو کرد.
  • فایرفاکس : پشتیبانی از NPAPI را در آخرین نسخه بروزرسانی 52.0.1 لغو کرد.
  • Microsoft Edge : مرورگر Edge مایکروسافت هم که بجای مروگر اکسپلورر در سیستم عاملهای بعد از ویندوز 7 بکار گرفته شده است حتی در اولین نسخه هم از پلاگینهای NPAPI پشتیبانی نمی کرد.
  • Safari : سافاری هنوز که ابتدای سال 2017 (March) هسیتم به پشتیبانی از پلاگین های NPAPI ادامه می دهد ولی Apple برنامه دارد که در آینده نزدیک این سازگاری را لغو نماید. البته بسیاری از پلاگین ها روی سیستم عامل iOS کار نمیکنند.

به همین دلایل با وجود مشکلات امنیتی و نبود بروزرسانیهای پی در پی در اینترنت اکسپلورر (Internet Explorer)، کاربران هنوز هم از استفاده آن دست نکشیده اند.

رابط کاربری تحت وب بدون نیاز به پلاگین (Plug-in Free WI)

سه شرکت زیر رابط کاربری تحت وب بی نیاز به Plugin با پشتیبانی از کدک H.264 برای محصولاتشان استفاده می کنند و باقی شرکتها تنها می توانند از جریان تصویری MJPEG دوربین مدار بسته حمایت کنند:

  • اکسیز (رابط کاربری فعلی)
  • داهوا (Dahua)
  • هایک ویژن (Hikvision)

شرکتهای دیگری هم هستند که نیازی به پلاگین ندارند و از جریان MJPEG در مرورگرها استفاده می کنند که می توان به اویجیلون، آرکانت ویژن، پاناسونیک و پلکو اشاره کرد. البته در این مقاله به آنها نمی پردازیم و فعلا روی نمایش جریان تصویری بی نیاز به پلاگین کدکهای H.265 و H.264 خواهیم پرداخت.

رابط کاربری تحت وب جدید اکسیز

اکسیز در آخرین نسخه رابط کاربری تحت وب جدیدش بدون نیاز به پلاگین، جریان تصویری H.264 را در محصولات ارزان قیمت Companion پشتیبانی می کند. اما خط تولید دوربین های مداربسته اصلی اکسیز هنوز از این بروزرسانی بی بهره اند. اکسیز اعلام کرده است که انتشار این بروز رسانیها برای باقی محصولات نظارت تصویری تا نیمه دوم سال 2017 (سه ماهه دوم) منتشر خواهند شد.

بوش : پشتیبانی از جریان H.264 بدون نیاز به پلاگین

در نسخه اخیر نرم افزار نظارت تصویری بوش، بدون نیاز به پلاگین می توان از جریان تصویری H.264 در تمام مرورگرهای اینترنتی استفاده کرد. برای مثال تصویر زیر نمای دوربین مداربسته 1080P Flexidome Starlight در مرورگر فایرفاکس نشان داده شده است :

پخش زنده تصویر دوربین مداربسته بوش بدون پلاگین

هانوها/سامسونگ

در دوربین های مداربسته جدید و محصولات اخیر در مدلهای Wisenet Q ، Wisenet P و Wisenet X رابط کاربری بروز شده استفاده می شود که توسط بسیاری از مرورگرها قابل مشاهده هستند. این در حالی است که در سری قبلی محصولات Samsung Wisenet برای مشاهده و تنظیم تصاویر ویدئویی دوربین مداربسته باید از ActiveX در مرورگر استفاده می شد. ضمنا این رابط کاربری تحت وب ریسپانسیو است (همانند تصویر زیر با کوچک و بزرگ شدن صفحه مرورگر، تصویر متناسب با آن تغییر می کند.). بنابراین قابلیت پشتیبانی از مرورگر روی موبایل و تبلت هم مثل کامپیوتر دسکتاپ برقرار است.

پخش زنده تصویر دوربین مداربسته هانوها/سامسونگ

دوربین های مداربسته نیازمند پلاگین

در زیر درباره شرکتهای دیگری می گوییم که کاربران برای کار با دوربین های مداربسته آنها نیاز به پلاگین خواهند داشت. تنها با پلاگین می توان به تنظیمات یا جریان تصویر زنده روی مرورگر اینترنتی دسترسی داشت.

  • اکسیز (رابط کاربری فعلی)
  • داهوا (Dahua)
  • هایک ویژن (Hikvision)

اکسیز : تنظیمات محدود / تنها پشتیبانی از MJPEG

دوربین های مداربسته اکسیز در Browser هایی غیر از IE (اینترنت اکسپلورر که از پلاگین Media Control اکسیز استفاده می کند) تنها جریان تصویری MJPEG را نشان می دهند. با انتخاب جریان تصویری H.264 پیامی به کاربر اعلام می کند که مرورگر نمی تواند از این قابلیت پشتیبانی نماید:

پخش زنده تصویر دوربین مداربسته اکسیز

بعلاوه بعضی از گزینه های موجود در تنظیمات زمان استفاده از مرورگرهایی غیر از IE غیر فعال شده اند که در تصویر زیر مشاهده می کنید :

پخش زنده تصویر دوربین مداربسته اکسیز

داهوا : نمایش زنده دوربین مداربسته درکار نیست/ تنظیمات محدود

در مرورگرهایی غیر از اینترنت اکسپلورر داهوا تصویر زنده دوربین مداربسته را نشان نمی دهد که نمونه آنرا در فایرفاکس مشاهده می کنید:

پخش زنده تصویر دوربین مداربسته داهوا

ضمن اینکه تظیمات event، مثل VMD هم غیر فعالند. بدون پلاگین کاربران نمی توانند برای ،VMD منطقه و کادر مشخص کنند و یا نمی توانند از Privacy mask استفاده کنند :

پخش زنده تصویر دوربین مداربسته داهوا

هایک ویژن : عدم پخش تصویر زنده دوربین مداربسته/ تنظیمات محدود

هایک ویژن هم مثل داهوا پخش زنده و بعضی از تنظیمات دوربین مداربسته را بدون پلاگین نخواهد داشت. هایک ویژن در سال 2015 اعلام کرد که مجددا قرار است پشتیبانی توسط کروم در پایان همان سال فعال شود که هنوز هم اتفاقی نیفتاده است:

پخش زنده تصویر دوربین مداربسته هایک ویژن

بازهم خبری از نمایش زنده تصویر دوربین مداربسته، VMD و تنظیمات تحلیلگر ویدئویی در کار نخواهد بود که در زیر نمای تصویر مرورگر فایرفاکس را مشاهده می کنید:

پخش زنده تصویر دوربین مداربسته هایک ویژن

جریان تصویری H.265 و H.264

با عدم پشتیبانی از سیستم های نظارت تصویری در مرورگر کروم که توسط گوگل اعلام شد، راههای دیگری هم برای مشاهده جریان تصویری بدون نیاز به پلاگینها وجود دارد که عبارتند از:

  • HTML5 Media Elements : در مشخصات و قابلیتهای HTML5 پلتفرمی برای نمایش و بهره گیری از مدیاها در غالب صوت و تصویر ویدئویی در نظر گرفته شده است. استفاده پیشرفته تر و پیچیده تر هم می تواند توسط بخش Canvas مورد استفاده قرار گیرند (با عنوان Chrome Video FX).
  • WebRTC : برای ارتباطات زنده و در لحظه بین دو نقطه و تکنولوژی مورد استفاده قرار می گیرد که برای کاربردهایی مثل نمایش داده ها و تصاویر ویدئویی زنده می تواند مفید باشد. دستگاههای گوگل بر مبنای سیستم کروم از WebRTC برای نمایش تصاویر ویدئویی HD توسط مرورگر روی تلویزیونهای اینترنتی بهره می برند.

با وجود محدودیت های بوجود آمده در این دو سال روی مرورگرهای کروم بعنوان محبوبترین مرورگر اینترنتی، مثل غیرفعال سازی پشتیبانی از NPAPI، هنوز بنظر می آید در سیستم های نظارت تصویری این قابلیتها بشکلی دیگر ماندگار خواهند ماند.

با نظرات خود ما را در ارائه مطالب بهتر یاری دهید!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.


کاربران سایت دوربین مداربسته
اشکان

آخر نفهمیدیم نرم افزار نظارت تصویری داهوا چیه

به جای این همه گفتن راه حل بدین و نرم افزار معرفی کنید

23:22 1397.04.05

کاربران سایت دوربین مداربسته

مرسی عالی بود 


15:43 1396.08.11