همه چیز درباره استاندارد ONVIF در دستگاههای نظارت تصویری ( قسمت دوم : انواع پروفایلها، کدکهای سازگار )

همه چیز درباره استاندارد ONVIF در دستگاههای نظارت تصویری ( قسمت دوم : انواع پروفایلها، کدکهای سازگار )

پنجشنبه 1395.08.13

فرق بین استاندارد Onvif با NTSC/PAL

اگر بخواهیم ساده بگوییم می شود بیان کرد که ONVIF معادل تصاویر ویدئویی با استاندارد NTSC/PAL تلویزیونی از نوع تحت شبکه است! که در آن ONVIF قابلیتهای بسیار پیشرفته تر و پیچیده تری را نسبت به آنها ارائه می نماید. NTSC/PAL درواقع بیطرف هستند و یک جریان تصویری یکنواخت را تشکیل می دهند. درواقع ترکیبی با بیش از 50 سال تجربه است که بخوبی کارآمد و مطمئن از کار در آمده است.

اما رزولوشن و نرخ فریم تصویر محدود و ثابت است و هیچ تنظیمات و کنترلی در کار نیست. اگر بخواهید کنترلی روی تصاویر داشته باشید یا از I/O ، PTZ ها، تحلیلگر ویدئویی، تنظیمات دوربین مداربسته و ... استفاده کنید، گزینه ای درکار نیست. اینکار باید بصورت جداگانه انجام شود که بعنوان گزینه های جانبی از آن یاد می شود. اما در سطحی بالاتر ONVIF جایگزین استاندارد ONVIF/PAL شده است اما با خودش مزایا و مشکلات فراوانی هم همراه داشته است.

دستگاهها و کاربران

محصولاتی که از ONVIF پشتیبانی می کنند به دو دسته اصلی انواع و برندها تقسیم می شوند:

  • یک دستگاه که اغلب یک دوربین مداربسته تحت شبکه است، محصولی است که به درخواستهای رسیده از ONVIF واکنش نشان می دهد. دستگاهها ممکن است انکدر، رکوردر یا حتی پنل کنترل دسترسی باشند.
  • یک کاربر که اغلب در واقع یک رکوردر یا VMS است که درخواستی را توسط ONVIF می فرستد.

بیشترین سناریوها بر روی بخش کاربر صورت می گیرد. کاربر در واقع در اینجا برندهایی مثل Milestone، Genetec، Exacq و ... هستند که درخواستی را توسط ONVIF به سمت یک دوربین مداربسته تحت شبکه (IP) مثل Axis، Bosch، Sony، Uniview و .. می فرستد.

گاهی مواقع یک VMS یا رکوردر می تواند شبیه به یک دستگاه هم عمل کند. یعنی تصاویر ویدئویی خروجی در پاسخ به نیاز و درخواست دیگر سیستمها به سمت آنها ارسال شود.

نسخه های ONVIF از گذشته تا حال

درک تفاوتهای بین انواع ONVIF ها بسیار حیاتی است. مهمترین موضوع تفاوتهای بین نسخه های قدیمی ONVIF با پروفایلهای جدید خواهد بود.

ONVIF در 2 نسخه بروز منتشر شده داشته است که شامل نسخه های 1.x و 2.x است. هر محصولی که برای نسخه 1.0 سازگار شده باشد به عنوان نسخه Archived یا قدیمی در نظر گرفته می شود. در بررسیهای انجام شده فهمیدیم که محصولات قدیمی تر مشکلات بسیار بیشتری در یکپارچگی سیستمها بوجود آورده اند. بعلاوه در انتهای سال 2015 هم ONVIF انتشار و حمایت محصولات و حتی نمایش گزینه Archived یا قدیمی را نیز لغو کرده است.

پروفایلهای ONVIF (ONVIF Profiles)

حالا نگاهی به سری نسخه ها یا Profile های ONVIF می اندازیم. با شناخت محصولات می توان تشخیص داد چه پروفایلهایی را پشتیبانی می کنند. پروفایلهای اصلی به ترتیب عبارتند از :

  • پروفایل S قدیمی ترین و مشهورترین پروفایل پشتیبانی است که می تواند جریانهای تصویری را در حالت پایه از یک دوربین مدار بسته به یک VMS یا رکوردر ارسال نماید. وقتی روی محصولی بطور عمومی گزینه ONVIF را می بینید در واقع منظور شرکت سازنده ONVIF با Profile S است.
  • پروفایل G یک پروفایل با امکانات افزوده برای پشتیبانی از دسترسی به حافظه ذخیره سازی ویدئویی است. برای مثال این پروفایل می تواند ارسال یا دریافت تصاویر از طرف یک دوربین مداربسته تحت شبکه با حافظه داخلی را به یک VMS یا رکوردر ممکن سازد. از سال 2016(ماه May- اردیبهشت 1395) به بعد این پروفایل بطور رسمی کمتر در محصولات نظارت تصویر ی مورد استفاده قرار گرفته است.
  • پروفایل Q پروفایل دیگری است که با هدف ساده کردن شناسایی و Discovery دوربین مداربسته در شبکه و هدف بهبود امنیت طراحی شده بود. اینکار با حذف رمز عبور (Password) پیش فرض دستگاهها صورت می گیرد(اجبار در تغییر رمز در اولین استفاده). از سال 2016 (May ، اردیبهشت 1395)  تا به امروز هنوز بطور رسمی معرفی نشده است و پشتیبانی از آن هنوز به رسمیت شناخته نمی شود.
  • پروفایل T که پروفایل آینده ONVIF بحساب می آید قرار است پشتیبانی از H.265 را نیز در برنامه داشته باشد.

پشتیبانی از کدکها و H.265

پروفایل امرو ONVIF یعنی S، از کدکهای MJPEG، MPEG-4 و H.264 پشتیبانی می نماید. اما هنوز هم از کدک H.265 پشتیبانی نمی کند و زمانی که ONVIF با پروفایل S منتشر شد هنوز کدک H.265 با صنعت سازگار نشده بود و نیاز به اقداماتی بیشتر برای پشتیبانی H.265 بر روی دستگاهها داشت.

در چند سال گذشته، پشتیبانی از H.265 افزایش یافته و از اواسط سال 2016 با معرفی پروفایل جدید تا به امروز هنوز هم محدودیتهای زیادی در این زمینه دارد. بنابراین استفاده از دوربین مداربسته H.265 با محصولاتی از برند متفاوت در سیستم استاندارد ONVI ممکن است با ناسازگاریهایی روبرو شود.

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.