انتخاب دوربین مداربسته : هرآنچه در انتخاب دوربین مداربسته نیاز است بدانید! (قسمت چهارم: فشرده سازی و ذخیره سازی - IP یا آنالوگ HD )

انتخاب دوربین مداربسته : هرآنچه در انتخاب دوربین مداربسته نیاز است بدانید! (قسمت چهارم: فشرده سازی و ذخیره سازی - IP یا آنالوگ HD )

سه شنبه 1395.05.05

از آنجاییکه بحث فشرده سازی و حفظ کیفیت تصویر و همینطور بهینه سازی استفاده از فضای ذخیره سازی بسیار مهم است و در ادامه نیز اساس یک سیستم نظارت تصویری به تصمیم گیری خرید تجهیزات تحت شبکه یا آنالوگ برمی گردد...

فشرده سازی و ذخیره سازی

همه شرکتها و برندها میزان فضای مورد نیاز ضبط بر روی هارددیسک را بصورت اختصاصی مشخص کرده اند(مثلا دو هفته، 30 روز، 3 ماه و ..). اما مهمترین محدودیت به رابطه بین کیفیت و میزان فشرده سازی بر خواهد گشت. این که بتوانید این دو پارامتر را به تعادل برسانید نیاز به دانش و تجربه دارد. بسیاری فکر می کنند اگر رزولوشن تصویر را معلوم کنیم دیگر نکته مهم دیگری وجود ندارد و برای همین معمولا اولین حرفش فروشنده ها این است که این دوربین مداربسته مورد نظر باید حتما 720P یا 3 مگاپیکسلی باشد. در واقع نسبت کیفیت به فشرده سازی تعیین می کند که چه میزان پیکسل در تصویر باید ضبط شود(ذخیره شود). درواقع فشرده سازی تضمینی برای حفظ کیفیت پیکسلها بهمراه ندارد. برای مثال در فشرده سازی تصویر زیر می بینید که بسادگی با افزایش فشرده سازی بر روی تصاویر دوربین مداربسته 1080P، کیفیت تصویری پایینتر از دوربین مداربسته 720P خروجی خواهید داشت.

مقایسه تصویر دوربین مداربسته

 

اکثر نصابها برای رساندن میزان دوره ذخیره سازی داده ها بدون اتمام فضای دیسک به چیزی که نیاز قول داده اند، براحتی با کاهش کیفیت تصویر و افزایش فشرده سازی مصرف فضای ذخیره سازی را 10 تا 20 درصد و حتی بیشتر کاهش می دهند. اینکار داشتن فضایی بیشتر و مدت زمان ضبط طولانی تر با تعداد هارد دیسک کمتر را تواما ممکن می سازد. متاسفانه، محاسبه و تخمین نسبت پیکسل به متر یا رزولوشن همراه با فشرده سازی در خیلی از موارد بی فایده بوده و استفاده نادرست به کاهش جزئیات تصویر در میدان دید وسیع خواهد انجامید. برخلاف اینکه خیلی از شرکتها از متغیرهای مختلفی در محاسباتشان استفاده می کنند(بعضی آن را با مقیاس کم/متوسط/زیاد و بقیه با طیف 1 تا 100 رتبه بندی می کنند) اما تعیین میزان فشرده سازی که باید مورد استفاده قرار گیرد اغلب ساده نخواهد بود.

حداقل درهر صورت ، میزان حافظه مورد نیاز برای فشرده سازی پیش فرض شرکتها در دسترس است و چون بعضی از شرکتها بصورت پیش فرض سطح کیفیتی تصاویر بسیار پایین یا بسیار بالا دارند می توان به شدت فشرده سازی اختصاصیشان هم پی برد. اگر شما کمی آشنا به مسائل فنی باشید می توانید براساس مشاهده میزان کیفیت تصویر ویدئویی ضبط شده و با استفاده از نرم افزارهایی مثل پلیرهای ویدئویی میزان نسبت کیفیت تصویر به فشرده سازی را مشاهده نمایید. ترجیحا باید عدد کاهش کیفیت چیزی در حدود 27 الی 30 باشد.(DRF/Quantization)

بخش سوم : ویژگی های سخت افزاری دوربین مداربسته

در این بخش فاکتورهای مهم و رایج سخت افزاری موثر در مشخصات دوربین مداربسته را مرور خواهیم کرد.

دوربین مداربسته IP یا دوربین مداربسته آنالوگ HD

  • : CVI در ابتدا تکنولوژی HDCVI توسط شرکت Dahua ابداع و معرفی شد اما امروزه ثبت مجوز این تکنولوژی در شرکتها دیگر نیز بخوبی انجام گرفته است. این تکنولوژی فعلا با حداکثر رزولوشن 1080P در دسترس است اما به گفته Dahua در حال تلاش برای افزایش این رزولوشن در آینده ای نزدیک هستند.
  • TVI: تکنولوژی HDTVI توسط شرکت چیپ سازی TechPoint ابداع شده و مجوزش توسط خیلی از شرکتهای دیگر اخذ شده است، که مهمترینشان شرکت Hikvision است که در بازاریابی منطقه ای آمریکای شمالی بسیار مورد استفاده قرار داده است. این تکنولوژی نیز با رزولوشن ویدئویی حداکثر 1080P سازگار است.
  • AHD : آخرین تکنولوژی رایج آنالوگ HD با نام AHD توسط شرکت چیپ سازی NextChip ابداع شده است. این شرکت را بیشتر در زمینه لیزر (شرکتهای چینی ضعیف) شناخته شده می دانند. این تکنولوژی فعلا محدود به تصاویر 720P است ولی برای سازگاری با رزولوشن 1080P نیز در حال کار هستند.

توجه کنید که این سه تکنولوژی سازگاری عمومی ندارند و مثلا دوربین مداربسته CVI نمی تواند با دستگاه TVI DVR همخوانی داشته و کارکند. در واقع هر کدام از این تکنولوژی ها در حالت عادی نیاز به پروتکل سخت افزاری و نرم افزاری هماهنگ دارند.

اگر مجبور به استفاده از آنالوگ HD هستید هردو تکنولوژی CVI و TVI مطمئن بوده و قابلیتهای عملی خوبی دارند و هر دو توسط شرکتهای مهم و معتبری پشتیبانی می شوند. CVI ممکن است محصولات متنوع تری در بازار داشته باشد و بیشتر در دسترس باشد. شرکتهای متعددی از OEM های شرکت Dahua در شمال آمریکا در حال کارند ولی شرکت Hikvision همچنان یکه تاز در تکنولوژی TVI در حال فتح بازار است.

چه زمانی از تجهیزات آنالوگ HD استفاده کنیم و چه زمانی نباید استفاده کنیم!؟

تجهیزات آنالوگ HD برای بسیاری از کاربردها مناسبند و تصاویر ویدئویی HD را با قیمتی پایین تر از دوربین مداربسته تحت شبکه و نرم افزار VMS در اختیار شما می گذارند. اما نواقص و معایبی هم دارند:

  • مزایای پیشرفته محدود : در حال حاضر مدلهای آنالوگ HD به ویژگی های ساده و معمولی قدیمی تری محدود شده اند و تقریبا گزینه خاصی مثل قابلیت کار در نور کم، WDR واقعی و ... کمتر عمومیت دارد. اگرچه بعضی مدلها درحال تولید و ارائه هستند که قدرتمندند اما بازهم دوربین مداربسته تحت شبکه پرچمدار رقابت است.
  • وسعت محدود: از آنجایی که تکنولوژی آنالوگ HD (مثل آنالوگ SD) درواقع DVR محور است، برخلاف تکنولوژی تحت شبکه، قابلیت وسعت بخشی بالایی ندارند. همچنین زمانی که ضرفیت کانالهای ذخیره سازی رکوردر به اتمام برسد باید دستگاهی جدید خریداری شود(حتی برای یک یا دو دوربین بیشتر). البته این را هم درنظر بگیرید که قیمت دستگاه ضبط کننده آنالوگ HD نسبت به کامپیوتر و NVR مورد استفاده در سیستمهای تحت شبکه ارزان تر است.
  • یکپارچگی محدود: دستگاههای آنالوگ HD ضبط کننده عموما با دیگر سیستمهای رایج مثل دستگاه های کنترل دسترسی و کنترل ورودی یکپارچه نخواهند شد و این کار را گاهی تنها با VMS ها می توانید انجام دهید. توجه کنید که انکدر های آنالوگ HD در بازار موجودند تا امکان استفاده از تمام سیستمهای VMS بوجود بیاید. اما استفاده از آنها با توجه به پیچیدگی بوجود آمده باعث می شود به سیستم نظارت تصویری تماما تحت شبکه به عنوان گزینه بهتر رو آورید.

در هفته آینده مقاله را در مورد موضوعات "فرم دوربین - عوامل محیطی - نوع لنز" بسط خواهیم داد.

با نظرات خود ما را در ارائه مطالب بهتر یاری دهید!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.


کاربران سایت دوربین مداربسته
محمد

سلام اگه امکان داره مقاله رو به روز رسانی کنید.

الان دوربین های AHD با تصاویر 2k و همچنین توربو اچ دی که توسط هایک ارائه شده به بازار امده، اگه اینها رو هم توضیح بدید یا مقاله ای در موردش باشه عالی میشه
تشکر بابت زحماتتون و افزایش علم و اطلاعات کاربران.

13:55 1396.08.09