گزارش مالی سه ماهه اول سال 2016 شرکت Dahua

گزارش مالی سه ماهه اول سال 2016 شرکت Dahua

شنبه 1395.03.29
بررسی مالی اجمالی
شرکت Dahua گزارش مالی سه ماهه اول سال 2016 را منتشر کرد که نشان می دهد این شرکت در سه ماهه نخست سال به رشد سرمایه ای بالغ بر 48% و افزایش سودی بالغ بر 108% دست یافته است.
این میزان سود برای شرکت Dahua شاید بی معنی بنظر برسد، زیرا نه تنها Dahua رقابت بر سر قیمت را بشدت پذیرفته است بلکه در سالهای اخیر بیشتر نیز بر روی آن تکیه کرده است. همچنین اصلی ترین رقیب Dahua، شرکت Hikvision در این سالها همواره در حال کاهش حاشیه سود خود بوده است.
واکاوی منشاء سود

سود فروش و حتی درآمد Dahua با نتایج عملیاتی و گزارش های رایج رابطه ای غیرخطی دارد.

این مقاله برگرفته از سایت خبری IPVM به موضوع سودآوری شرکت Dahua می پردازد که در ادامه بدون تغییر در محتوای گزارشات به بیان آنها پرداخته ایم.

ما(IPVM) از یک کارشناس اقتصادی چینی خواستیم تا برای بررسی منشاء بوجود آمدن این سودها به ما کمک نماید. به این ترتیب با مسیری که دومین شرکت حاضر در صنعت سیستم نظارت تصویری چین در حال پیمودن است بیشتر آشنا خواهیم شد.

ما این نکات کلیدی را از متخصصان اقتصادی چینی بدست آوردیم:

  • " عامل بوجود آمدن این سود محل سوال اصلی است و کاملا نگران کننده است! در مورد شرکت Dahua ، سهم ضمنی از نسبت سود غیرعملیاتی به کل سود خالص از حدود 31% تا حدود 75% بالا رفته است. این نتیجه از قراردادهای پیش رو(که در نوع خود یک پازل است) و یارانه های دولتی نشات گرفته است. سود بدست آمده از قراردادهای پیش رو بر این دلالت دارد که شرکت Dahua از تفاوت نرخ ارزش پایین پول رایج کشور چین (RMB) در مقابل دلار آمریکا سوء استفاده کرده است. البته بعید است که این روش بعنوان عامل سودآوری همچنان قابل استفاده باشد. علاوه بر این، یارانه های دولتی بهتر این موضوع را روشن تر می نماید که دولت اصلی ترین مشتری محصولات شرکت Dahua بوده است که بعید بنظر می آید این عامل هم همچنان پایدار بماند.
  • حاشیه سود عملیاتی Dahua در چند سال اخیر در حال سقوط بوده است. در سه ماهه اول سال 2013 حاشیه سود عملیاتی Dahua 14.5% بوده است درحالی که امروزه این میزان به 4.8% رسیده است و براساس این تاریخچه این روند به فروپاشی می انجامد.
  • از زاویه ای دیگر می بینیم :" خیلی از شرکت ها در چین بصورت محلی درحال رقابت داخلی هستند و بازار چین شدیدا تقسیم بندی شده است. درنتیجه حتی اگر بعنوان آشفتگی موقت هم به این شرایط نگاه کنیم بازهم قراردادهای کافی بسیاری برای بقای شرکت Dahua وجود دارد.
  • مسئله اصلی این است : بنظر می آید سود شرکت Dahua بوسیله پارامترهای غیرعملیاتی بوجود آمده باشند. اگر شما این پارامترهای غیر عملیاتی را در نظر نگیرید، EPS(سود هر سهم) با 60% کاهش تنها به 3سنت برای هر سهم خواهد رسید! با توجه به حاشیه سود در حال سقوط، EPS در حال سقوط و اقدامات اضطراری حفظ EPS برای جلوگیری از فروپاشی کامل، تصویری نگران کننده تری از آینده به نمایش خواهد گذاشت.

شایان ذکر است، این کارشناس، گزارشات مالی شرکت Hikvision را نیز مورد بررسی قرار داده است و مصداق مشکلات گفته شده درمورد Dahua را در مورد Hikvision مشاهده نکرد. بنابراین شاید این آشفتگی ها در وضعیت مالی Dahua در ادامه باعث فروپاشی این شرکت شود.

دورنمای Dahua

اینکه Dahua دقیقا چه خواهد کرد کسی نمی داند. با توجه به گزارش منتشر شده توسط سایت خبری IPVM چیزی که واضح است داهوا باید با رقیبان چینی خود به رقابت درستی بپردازد تا به حیات خود در عرضه بین المللی نیز بتواند ادامه دهد.

حرکت هایی از قبیل رشد بدهی های بزرگ که شرکت های چینی در حال پیروی از آن هستند، نشانگر شرایط پیش روی نابسامانی برای بازار صنعت سیستم نظارت تصویری چینی خواهد بود.

شرایط بگونه ای شده است که توجه و تحلیل حتی کوچکترین تغییرات شرکت ها می تواند بسیار سودمند باشد.

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.