پیشگیری از سوختن هارددیسک سیستم نظارت تصویری

پیشگیری از سوختن هارددیسک سیستم نظارت تصویری

سه شنبه 1396.03.02

از بین رفتن هارددیسک یا به اصطلاح سوختن حافظه می تواند قویترین و پیشرفته ترین دستگاههای نظارت تصویری را هم بلا استفاده کند. اگر هارددیسک کاملا از کار بیفتد نه می توانیم داده ای ذخیره کنیم و نه می توانیم فایلهای ویدئویی را ریکاوری کنیم.

بگفته مدیر فروش شرکت Seagate دو عامل اصلی در از کار افتادن هارددیسکها عبارتند از : قیمت محور بودن کاربران در انتخاب هارددیسک و دوم انتخاب هارد دیسک اشتباه برای پروژه نظارت تصویری.

وی افزود فروشنده سیستم های نظارت تصویری و هارددیسک علاقه ای به از کار افتادن هارددیسکها ندارند اما مشتریان خیلی هنوز روی قیمت حساسند و نمی توانند بین هارددیسک مناسب و قیمت کمتر، گزینه اول را انتخاب کنند. بعضی از مشتریان و نصابهای دوربین مداربسته به اشتباه از هارددیسک سیستم های خانگی و PC ها برای این کار استفاده می کنند. این هارددیسکها می توانند بسیار بیشتر از هارددیسکهای مخصوص سیستم های نظارت تصویری در شرایط ضبط ویدئویی مداوم دچار مشکل شوند. بسیاری فکر می کنند که علت از کار افتادن این هارددیسکهای معمولی میتواند مدت استفاده طولانی آنها باشد. اما این همیشه درست نیست.

در ابتدا که کاربران از هارددیسکها بجای درایوهای نواری (Tape Drive) استفاده کردند درک همه از هارددیسک ها در همین حد پایین بود. مطالعاتی در مورد نقاط ضعف کاربران در درک این موضوع و فقدان دانش IT انجام شد. برای مثال در ابتدا داخل فضای هارددیسک را از هوا خالی می کردند اما بازهم هارددیسکها دچار مشکل می شدند. 10 سال پیش مطالعات بازار و شرایط ایجاد محیطی ایمن برای هارددیسکهای سیستم نظارت تصویری نشان داد کاربران تنها می توانند میزان از کار افتادگی هارددیسکها را تا 5 درصد کاهش دهند.

اما پس از 10 سال با تحقیقاتی که انجام شد بازهم موارد بسیاری وجود دارند که می تواند در بهبود کارکرد هارددیسکها موثر باشند و هنوز شناخته نشده باقی مانده اند.

هر راهکار نظارت تصویری نیاز به ساختار متفاوت و شکل خاصی از سیستم های ذخیره سازی تصویری دارد. برای کاهش مخاطرات موجود کاربران باید درباره نیازمندیهای سخت افزاری سیستم نظارت تصویری فکر و برنامه ریزی داشته باشند. این که دوربین های مداربسته چطور قرار است با برنامه زمانی تصاویر ویدئویی را ضبط کنند؟ چقدر زمان برای نگهداری فایلهای ویدئویی دوربین مداربسته نیاز است؟ داده ها و جریان تصویری قرار است در چه بخشی ذخیره سازی شوند؟

انتخاب سیستم ذخیره سازی متناسب

سیستم های نظارت تصویری با یک هارددیسک معمولا می توانند تا حداکثر 16 دوربین مداربسته را پوشش دهند. نسل جدید هارددیسکها می توانند دوربین های مداربسته با رزولوشن بسیار بالا و تعداد بیشتری از دوربین های مداربسته را در حجم های بالای ذخیره سازی با امکان ضبط مداوم پشتیبانی کنند. در سیستم هایی مثل فروشگاههای زنجیره ای کوچک یک NVR یا DVR با 8 یا 16 کانال استفاده می شود. مدت زمان مورد نیاز برای آرشیو ویدئوها بصورت عادی تقریبا 2 هفته تا یک ماه است و نیاز بالایی به ضبط ویدئوهایی با دقت ورزولوشن بالار مثل پروژه های عظیم نخواهیم داشت. در این موارد یک هارددیسک با حجم متداول و ابتدایی مخصوص ضبط ویدئویی سیستم نظارت تصویری می تواند بخوبی مورد استفاده قرار گیرد.

در پروژه های عظیم  و پیشرفته تر مثل پروژه نظارت تصویری شهری که هزاران دوربین مداربسته تحت شبکه به یک مرکز کنترل ویژه متصل می شوند، راهکار ذخیره سازی پیشرفته تری برای پشتیبانی از این حجم جریان ویدئویی دریافتی از هزاران دوربین های مداربسته پیشرفته نیاز خواهد بود. در این موارد باید از هارددیسکهایی متعددی با ظرفیت بسیار بالا و قابلیتهای پیشرفته تر و اختصاصی استفاده کنید.

عوامل موثر در از کارافتادگی سیستم ذخیره سازی

Chu از مدیران شرکت سیگیت عنوان کرد که ازکار افتادگی هارددیسکها در سیستم های نظارت تصویری مورد رایجی است. علت از کار افتادگی هارددیسکها اغلب می تواند به عواملی مثل مشکل سیستم پاور تامین برق مربوط شود. پاورهای کامپیوتر هم در مدلهای مختلفی برای سیستم های متفاوت طراحی شده اند حال آنکه پاورهای دستگاههای نظارت تصویری هم همین طور هستند. بعضی موارد پاوری که برای DVR استفاده می شود بسیار ضعیف است و نمی تواند بیش از 1 هارددیسک را هم پشتیبانی نماید. Chu در این باره توصیه کرد از پاورها و منبع تغذیه ای با جریان الکتریکی 3 آمپر استفاده کنید تا مطمئن باشید می تواند توان الکتریکی کافی برای هارددیسکها را نیز تامین نماید. بعضی از DVR های ارزان قیمت هم که از پاورهای 2 آمپر استفاده می کنند که نمی تواند 3 هارددیسک را پشتیبانی کنند و معمولا دچار مشکل تامین برق هستند. اما پی بردن به این مشکل برای کاربران سخت است و مشکل را اغلب از هارددیسکها می بینند.

بعلاوه باید هر سال یک سری بهینه سازی و نظافت روی DVR ها انجام شود. باید DVR را باز کنید و با فرچه ای کامل گرد و غبار جمع شده در دستگاه را خارج کنید تا سیستم خنک تر و راحت تر کار کند و خطر از کار افتادگی بدلیل افزایش الکتریسیته ساکن یا زنگ زدگی دستگاه کاهش یابد.

بعضی مواقع هارددیسک اصلا عامل مشکل و از کار افتادگی سیستم نظارت تصویری نیست.

DVR های ارزان قیمت از چیپ ستهای SOC با معماری arm-based استفاده می کنند که نمی تواند جریان تصویری با تعداد فریمهای بالا را پشتیبانی و ذخیره کنند و بهمین دلیل با مشکلات ضبط یا از دست رفتن فریم های تصویری روبرو خواهید شد. بعضی مواقع هم حافظه روی بورد دوربین مداربسته نمی تواند در حداکثر سرعت ضبط فریم ها داده ها را به هارددیسک ارسال نماید و نتیجه تمام این کم کاریها کاهش یا از بین رفتن فریم های تصویری دوربین مداربسته خواهد شد.

با نظرات خود ما را در ارائه مطالب بهتر یاری دهید!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.


کاربران سایت دوربین مداربسته
مهمان

جناب سلام !
مقاله آموزنده بود مطالعه نمودم تشکر صحتمند باشید ازکابل افغانستان

13:36 1396.08.29

کاربران سایت دوربین مداربسته
امیر

ممنون از مطالب خوب و کاربردیتون

10:34 1396.03.20

کاربران سایت دوربین مداربسته
هادی

سلام .ممنون.خوب بود

16:23 1396.03.09