آینده اینترنت اشیاء(IOT) بیشتر در صنعت رقم می خورد.

آینده اینترنت اشیاء(IOT) بیشتر در صنعت رقم می خورد.

يکشنبه 1395.03.16

کاربردهای خارق العاده اینترنت اشیاء(IOT) در اکثر فیلم های علمی تخیلی گذشته به وفور دیده می شود، شاید روزی حتی فکرش را نمی کردیم که اینقدر تخیلات را بشود واقعی کرد! همه دوست داریم کنترل همه امور را در دست داشته باشیم و تکنولوژی اینترنت اشیاء شاید بخش اعظم آن را برآورده کند!

فرض کنید که گجتی بنام مادر،که در آشپزخانه به شکل لامپ ساخته شده است تمام اشیای آشپزخانه را برای شما مدیریت می کند و میتوانید از طریق گوشی تلفن همراه در محل کار مطلع شوید که همسرتان درحال پخت چه غذایی است یا کودکتان خوب غذا می خورد یا خیر.

یا مثلا دستگاه شمارشی که در روستا برای مزرعه دار در هر روز آمار گوسفندان عبوری از مزرعه به چراگاه را شمرده و حتی وزن و وضعیت سلامتیشان را گزارش می دهد! آنهم نه بصورت اعداد بلکه بصورت نمودارهای پویا و با ایده هایی درباره مدیریت سلامتیشان.

یا مثلا اگر مثل من عاشق گلدان و حیوانات خانگی باشید گجت شرکت هاروست که شبیه موش طراحی شده علاوه بر آبیاری و بررسی خاک به شما نموداری از وضعیت خورد وخوراک حیوانات خواهد داد و جالبتر آنکه می توانید برایش بازی برنامه ریزی کنید تا با حیوانات خانگی به بازی بپردازد!

فرض کنید سطل زباله های شهری که با نور خورشید نیز کار میکنند بطور هوشمند به مرکز شهری اطلاعات حجم داخلیشان، میزان کارکرد روزانه را خبرداده و حتی در محدوده معینی به جمع آوری زباله های رها شده در خیابان بپردازند!

اینها روزی شاید به سوژه فیلم های تخیلی شبیه بود اما دیگر شاید واقعیت تخیلی باشد! همه شما نمونه های بسیاری را در این باره می توانید بیاورید.

اما باید کمی دلتان را بشکنیم، چون داستان در آینده شاید کمی دیرتر به سمت استفاده های خرد تکنولوژی اینترنت اشیاء برسد. بعبارتی کمتر در بخش شخصی مورد بهره برداری قرار گیرد.

به گفته شرکت Advantech ، از بزرگترین شرکت های ارائه دهنده راهکار مشاغل با تکنولوژی نوین، زمانی که کاربردها و نرم افزارهای اینترنت اشیاء به تکامل و بلوغ برسند، بخش اعظمی از آنها در بخش صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند تا در دست مصرف کننده های شخصی باشد.
هر گاه کاربرد اینترنت اشیاء به بلوغ برسد نزدیک به 70درصد استفاده های رایج آن به سناریوهای صنعتی بر میگردد.

آینده اینترنت اشیاء

اصلی ترین و بزرگترین استفاده ازین تکنولوژی در سناریویی به نام "کارخانه هوشمند" خواهد بود و دومین کاربرد آن در سناریوی "شهر هوشمند و سلامت" و سومین سناریو نیز "دستگاه های هوشمند شخصی" خواهد بود.

به بیانی دیگر، بخش مهمی از کاربرد اینترنت اشیاء در آینده، به عملیات کسب و کار توسط تکنولوژی برای انجام امور رایج مشاغل مربوط خواهد بود. کاربردهای اینترنت اشیاء امروزه با توجه به تمرکز شرکت های ارائه دهنده راهکارهای کسب و کار بر روی این موضوع، در اندازه های صنعتی بیشتر نمود پیدا می کند.
تحقیقات صنعتی نشان می دهد که 80درصد ارزش این نوع سرویس ها به قابلیت فضای ابری برمی گردد.

وقتی کاربرد اینترنت اشیاء با تلفیق قابلیت هر شیئ همراه شود و تبدیل به یک عملیات روزانه معین شود، نوعی ارزش با محدوده زمانی معین بوجود می آورد که ارائه دهندگان خدمات می توانند هر روزه و هر ماهه آن را تمدید و تکثیر نمایند. این موضوع درمورد فروشندگان معمولی که توانایی تولید ارزش تنها با یکبار فروش را دارند فرق می کند. یعنی ارزشی مستمر با برنامه ریزی روی رگولاسیون مشاغل بوجود می آید که بشکلی هم توسعه پایدار در نوع خود است.

اینترنت اشیاء

درواقع نگاه به اینترنت اشیاء در صنعت در تمام معماری صنعت بصورت لایه هایی است که فاصله بین سطع اشیاء را تا سطح فضای ابری معین می کند. در سطح پایین درواقع تعداد زیادی سنسور حساس وجود دارد(لایه لبه یا Edge) که داده ها را در تمام جهات و درگاه های خاص جمع آوری می نماید. بیشتر کارها مربوط به پیاده سازی نوعی از هوش مصنوعی در این سطح است تا داده ها پیش از ارسال به فضای ابری و پیش از عبور در سلسله مراتب پردازش درست شوند.

معماری-اینترنت-اشیاء

در سطح بالا یعنی فضای ابری نتیجه بدست آمده به نام لایه SaaS (نرم افزار بعنوان یک سرویس) در کاربرد سلسله مراتبی نام گذاری شده است که خیلی ها از آن با نام راه حل شناخته شده امروزی نام می برند.

اینترنت-اشیاء

تعداد صنایعی که بدنبال آوردن تکنولوژی های جدید برای بهبود کسب و کارشان هستند، بسیار قابل توجه است. همه صنایع مجبور خواهند بود بخش عظیمی از سرمایه هایشان را روی این موضوع سرمایه گذاری نمایند. کاربردهای اینترنت اشیاء برای شرکت ها، فروشگاه های خرده فروشی، بخش انرژی و قدرت و .... بعنوان راهکارهای اصلی محسوب می شوند و قطعا بیشتر مورد توجه در کسب و کارهای مجتمع قرار خواهند گرفت. درواقع عمده محصولات و ارزش معنوی و مادی سرمایه گذاری شده در تکنولوژی اینترنت اشیاء به بخش های صنعتی بزرگ برمیگردد که نمود اصلی آن در زندگی شخصی همه ما منعکس خواهد شد. پس خیلی هم شاید حضور اینترنت اشیاء در صنعت در آینده ما را از فواید مستقیم شخصی دور نمی کند.

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.