انتخاب بین NVR و VMS : برای سیستم نظارت تصویری شما کدام انتخاب بهتری است؟

انتخاب بین NVR و VMS : برای سیستم نظارت تصویری شما کدام انتخاب بهتری است؟

شنبه 1395.06.20

هر دو دستگاه NVR و VMS برای حفظ و کار بر روی داده های تصویری دستگاههای مطمئنی هستند. ولی معایب و مزایایی نیز برای هرکدام وجود خواهد داشت که می توان یکی را بر دیگری با توجه به جایگاه و شرایط ویژه انتخاب کرد. این موضوع را تحت 5 عنوان بیشتر توضیح می دهیم :

  • سادگی نصب و راه اندازی :

همیشه تقریبا استفاده و راه اندازی یک دستگاه NVR راحت تر از سیستم VMS خواهد بود. یکی از علتها شاید عدم وجود نرم افزار خاصی باشد که حتما باید نصب شود یا پیچیدگی کمتر کار با نرم افزار داخلی دستگاههای NVR باعث می شود در این مورد گزینه برتر باشد. در واقع سیستمهای VMS شباهت بسیاری با سرورهای کامپیوتری خواهد داشت.

برای سیستمهای کوچکتر که زیر 200 دوربین مداربسته در آنها استفاده شده است معمولا کاربران بیشتر سمت NVR ها می روند. اما این نکته هم اهمیت دارد که در این سطح باید از NVR خوب و مناسب و سیستم کاملی استفاده شود. از آنجایی که حداقل 60 درصد بودجه کل کار مرتبط با این قسمت کار خواهد بود شاید بهترباشد کاربر کمی در انتخاب محتاطانه برخورد نماید و به فکر محدودیتهای آینده نیز باشد.

برای سیستمی با تقریبا 2000 دوربین مدار بسته شاید بصرفه ترین حالت خرید ده دستگاه NVR 200 کاناله باشد. این راهکار ذاتا پیچیده تر و کمی گران خواهد بود اما با افزایش تکنولوژی و افزایش سادگی کار شاید قابل چشم پوشی باشد. ولی باید قید بسیاری از قابلیتهای هوشمند و مدیریت تصویر و .. را بزنید.

  • پشتیبانی و سازگاری :

وقتی یک دستگاه NVR  از برندی خریداری می شود بدلیل طراحی و مشخصات بهینه دستگاه برای استفاده در موقعیت ویژه عملا پشتیبانی و سازگاری بهتری خواهد داشت. گارانتیهای این محصولات هم معمولا سریعتر و راحت تر به تعمیر یا تعویض و عیب یابی دستگاهها منتهی می شود.

معمولا نرم افزارهای بروزرسانی NVR ها بدلیل محبوبیت بیشتر سریعتر بروز شده و بروزرسانیها کمتر باعث بهم ریختگی سیستمها می شود و کمتر از دستگاههای VMS نیاز به هماهنگی بین محصولات در سیستم نظارت تصویری خواهد داشت.

  • ابعاد و توسعه راهکار:

فرض کنید وقتی شما از دستگاه NVR با پشتیبانی حداکثر 200 دوربین مدار بسته استفاده می کنید و یکباره به بیش از 200 دوربین نیاز داشته باشید. آنگاه اگر بخواهید به 200 دوربین مداربسته در سیستم نظارت تصویری 3 دوربین دیگر هم اضافه کنید عملا مجبورید دستگاه NVR دیگری نیز خریداری نمایید تا کانالهای خالی مورد نیاز دوربینهای مدار بسته را تامین نمایید. حالا فرض کنید شما NVR ای با 8 کانال خریدید. آیا تضمینی وجود دارد که چند سال دیگر نخواهید 10 دوربین دیگر اضافه کنید؟!

باز محدودیتهای دیگری نیز در پیش روست. فرض کنید اگر بیش از تعداد هارددیسکی که بر روی NVR پشتیبانی می شود در آینده نیاز باشد باز شما محدودیت خواهید داشت. این عوامل شما را مجبور به اضافه کردن مداوم تعداد دستگاههای NVR می کند.

  • کارایی :

این عنوان مهمتر از بقیه است. اما خلاصه ماجرا این است که دستگاههای NVR بیشتر برای سیستمهای نظارت تصویری کوچک کاربرد دارند. از VMS ها اغلب در سیستمهای بزرگتر با تعداد کاربران(ناظرین امنیتی و مدیران) بیشتر استفاده می شود. بنابراین بازهم میزان معایب و منافع به اندازه سیستم نظارت تصویری مورد استفاده شما و برنامه کاری مد نظرتان بر می گردد.

اگر بفکر استفاده از سیستمهای کنترل دسترسی و یکپارچه سازی این سیستمهای امنیتی با سیستم نظارت تصویری هستید بهتر است از VMS ها استفاده نمایید.

اگر نیاز به داشتن پنلها و مانیتورهای متعددی برای نظارت بر محیط داشتید بهتر است از VMS ها استفاده کنید. زیرا دستگاههای NVR کمی آن هم اخیرا وارد بازارها شده اند که بتوانند مانیتورهای متعدد یا پنل تصوری دیواری را پشتیبانی کنند. البته منظورمان این است که اگر از مانیتورها و ال سی دی های دیواری هم کنار NVR استفاده کنید در ابعاد و اندازه تصاویر محدودیت خواهید داشت. در واقع دستگاه VMS برای این مقاصد حرفه ای تر و قابلیتهای بهتری ارائه می نماید.

  • مهاجرت

منظورمان از این عنوان عبور از سیستمهای قدیمیتر به سیستمها و سخت افزارهای بروزتر است. در سیستمهای NVR محور، تقریبا اینکار نشدنی است اما شاید در آینده نزدیک امکان ارتقاء و یکپارچه سازی دستگاههای قدیمی با جدید بوجود آید.

در سیستمهای VMS نرم افزار محور، تقریبا به هر شکلی می توانید تجهیزات را بروز یا تغییر دهید. زیرا نرم افزارهای نصب شده بر روی این تجهیزات براحتی قابل تغییر، ارتقاء و سازگاری جدید خواهند بود.

تصمیم نهایی را خودتان بگیرید

در پایان باید بگوییم که هیچ قانون معینی وجود ندارد زیرا همه چیز به اندازه فعلی، ابعاد آینده سیستم و از همه مهمتر به نوع کاری که از سیستم نظارت تصویری می خواهید بر می گردد.

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.