بررسی تخصصی دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی یونی ویو ( قسمت دوم/پایانی : مقایسه تصاویر )

بررسی تخصصی دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی یونی ویو ( قسمت دوم/پایانی : مقایسه تصاویر )

سه شنبه 1395.12.10

مشخصات و تنظیمات دوربین مداربسته Uniview

رابط کاربری تحت وب یونی ویو خیلی نسبت به نسخه پیشین فرق زیادی نکرده است و با استفاده از ActiveX می توانید براحتی تصاویر ویدئویی زنده/ تنظیمات را مشاهده نمایید.

کار با رابط کاربری تحت وب یونی ویو (Uniview Web Interface) بسیار آسان است و تنظیمات در چندین منو بصورت منطقی و مرتب قرار گرفته اند. عمده گزینه ها در تصویر زیر مشخص است (exposure، تنظیمات تصویر، WDR و ...) و بخش ویدئو (تنظیمات کدک) هم قابل مشاهده است که در ویدئوی زیر بررسی دوربین مداربسته Starlight 1/2" یونی ویو را می بینید:

در بخش تنظیمات ویدئویی دوربین مداربسته گزینه جدیدی اضافه شده که شامل منویی با یکی از گزینه های اضافه شده به نام کدک H.265 (درکنار کدکهای H.264 و MJPEG) می باشد که شامل کدک هوشمند جدید U-Code هم می باشد :

کدک تصویر دوربین مدار بسته

بررسی کیفیت تصاویر دوربین مدار بسته 4 مگاپیکسلی یونی ویو با لنز ثابت

سی سی تی وی آنلاین دوربین های مدار بسته یونی ویو را درکنار دوربین های مدار بسته اکسیز، داهوا، هانوها (سامسونگ) و هایک ویژن در همین رده مقایسه خواهد کرد. شرایطی که دوربین های مدار بسته را مقایسه می کنیم شامل موقعیتی با نور کم، صحنه های نیازمند WDR و میدان دیدی با فضای داخلی خواهد بود :

کیفیت تصویر دوربین مدار بسته Uniview

در فضای داخلی با نوری در حدود 300 لوکس، دوربین مداربسته یونی ویو تصویری بسیار واضح با جزئیات مناسب از اجسام را نشان می داد که کیفیت بسیار برتر، آن را در مقایسه با دیگر دوربین های مدار بسته هم رده از برندهای یاد شده برجسته می کرد. البته وضوح و خوانایی نوشته ها در تصویر دوربین مداربسته به تحت تاثیر بازتاب نور شدید روی صفحه سفید قرار گرفته است.

کیفیت تصویر دوربین مدار بسته ، Hikvision، Axis Uniview

تصویر دوربین مداربسته یونی ویو در نور کم در حد 0.1 لوکس

در نور کم که ال ای دی های IR دید در شب دوربین های مدار بسته روشن است، دوربین مدار بسته یونی ویو تصویری بمراتب بهتر از رقبا نشان می داد و نوشته ها بسیار بهتر از تصویر دوربین مدار بسته هایک ویژن (Hikvision) قابل مشاهده و تشخیص هستند. دوربین مدار بسته اکسیز (Axis M3046) هم که اصلا صفحه ای تقریبا تمام سیاه نشان می دهد(فاقد ال ای دی IR).

کیفیت تصویر دوربین مدار بسته ،  در نور کم Hikvision، Axis Uniview

بررسی WDR دوربین های مدار بسته

در آخر هم سناریوی بررسی WDR را در ورودی درب خواهیم داشت که نور پشت زمینه بیکباره شدید و سپس محو می شود که دوربین مدار بسته یونی ویو نسبت به دوربین مدار بسته اکسیز و هایک ویژن ضعیفتر عمل می کند و تا زمانی که در کاملا بسته نشده تصویر رنگ پریدگی پیدا می کند.

بررسی تصاویر دوربین مدار بسته موتورایز 4 مگاپیکسلی یونی ویو

در بررسی بعدی سی سی تی وی آنلاین  دوربین مدار بسته Uniview IPC3234SR3 با رزولوشن 4 مگاپیکسل در مدل موتورایز(با قابلیت زوم) را در فضای داخلی آزمایش کردیم :

کیفیت تصویر دوربین مدار بسته موتورایز یونی ویو

بعنوان دوربین مداربسته کامپکت مینی دام تصاویر واضحی از چهره فرد و جزئیات موجود در صحنه مشاهده می کنیم. خوانایی نوشته ها هم تقریبا همانند دوربین های مدار بسته هم رده بود.

تصویر دوربین مداربسته موتورایز یونی ویو در نور کم در حد 0.1 لوکس

دوربین مدار بسته 4 مگاپیکسلی موتورایز یونی ویو تصاویر رنگ پریده تری از صفحه تست بینایی نشان داد که در زیر مشاهده می کنید :

با سیستم نور پشیفرض دید در شب هوشمند (Smart IR) که یونی ویو از آن با نام "Global" یاد می کند، چهره فرد در تصویر زیر دچار نور زدگی می شود و قابل شناسایی از منظر دوربین مدار بسته نیست. البته این در حالی است که شدت نور IR نیست با توجه به نزدیک شدن فرد کاهش می یابد.

با فعال کردن حالت مهار شدت نور (Overexposure Restrain) جزئیات بسیار خوب قابل مشاهده هستند و فرد نزدیک شونده بخوبی از منظر دوربین مداربسته قابل تشخیص خواهد بود. البته در مسافت زیادتر هنوز کمی Overexposure به چشم می آید که طبیعی است. زمانی که یک شئی به دوربین مدار بسته خیلی نزدیک است عملا شدت نور IR بسیار کاهش می یابد تا مشکل بر طرف شود و صحنه تاریک می شود که این موضوع در همه دوربینهای مدار بسته IR وجود دارد. در تصویر زیر آنچه گفته شد را خواهید دید :

قابلیت WDR دوربین مدار بسته موتورایز uniview

در دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی یونی ویو همانند دوربین مدار بسته کامپکت دام، با شدت نور بالا در سناریوی WDR روبرو هستیم که در اوج نور جزئیات تصویر را کاهش داده است :

مقایسه پهنای باند دوربین های مدار بسته یونی ویو، داهوا، هانوها، هایک ویژن

میزان انتقال بیتها در دوربین مدار بسته یونی ویو شبیه به بقیه مدلهای 4 مگاپیکسلی بود ولی از دوربین مدار بسته Hanwha QNV-7080R در شب مصرف پهنای باند بسیار کمتری داشت که در زیر می بینید.

توجه داشته باشید که این مقایسه با کدک H.264 انجام شده است در حالی که دوربینهای مداربسته زیر از H.265 هم پشتیبانی می کنند.

با فعال شدن کدک H.265 در کنار کدک هوشمند U-Code میزان استفاده از پهنای باند به کمتر از 70 درصد نسبت به کدک H.264 رسید. استفاده از کدک H.265 هم بتنهایی 20 درصد مصرف پهنای باند دوربین مدار بسته را کاهش می داد :

مشخصات دستگاههای مورد بررسی

دوربینهای مداربسته در بررسیهای تخصصی cctvonline.ir با فرم ورهای زیر کار می کردند :

  • Axis M3046-V : 6.15.4.1
  • Dahua IPC-HDBW5421E-Z : 2.400.0000.30.R
  • Hikvision DS-2CD2542FWD-IS : V5.4.3
  • Hikvision DS-2CD2742FWD-IZS : V5.4.1
  • Samsung QNV-7080R : 1.00_160804
  • Uniview IPC314SR-DVPF28 : IPC_G6102-B5012P30D1607
  • Uniview IPC3234SR3-DVZ28 : IPC_Q1201-B5017P20D1607LJ01

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.