تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ HD با دوربین مداربسته تحت شبکه (قسمت دوم : پیشرفتهای سال 2016- کدگذاری و انتقال )

تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ HD با دوربین مداربسته تحت شبکه (قسمت دوم : پیشرفتهای سال 2016- کدگذاری و انتقال )

شنبه 1395.06.06

پیشرفتهای سال 2016 – سازگاری و رزولوشن

دو پیشرفت بسیار مهم در تکنولوژی آنالوگ HD در سال 2016 شامل موارد زیر خواهند بود:

  • پیشرفتهای همکاری و یکپارچگی : زمانی بود که هر یک از این سه تکنولوژی آنالوگ HD با همدیگر ناسازگار بودند، اما افزایش ترکیب و هماهنگیهای بینابین باعث شد تا رکوردرها براحتی بتوانند آنها را پشتیبانی کنند. این همکاریها در سالهای پیش بطور کامل انجام نشده بودند و سالهای قبل 2016 سیستمهای موجود نمی توانستند با سیستمهای بعدی خود مورد استفاده قرار بگیرند و سازگاریها با مشکلاتی همراه بودند. برای مثال سیستمی با پشتیبانی تکنولوژی TVI با سیستمهای بعدی یا CVI مشکل داشتند. علت این اشکالات بخشی به رقابت و بخشی نیز به تاخیر در بروزشدن چیپها یا مدلهای درحال رشد بر می شت.
  • افزایش رزولوشن : تمام تولیدکنندگان تجهیزات آنالوگ HD مدام نوید افزایش رزولوشنهایی فراتر از 1080P تا سطح 5 مگاپیکسل یا حتی 4K را داشتند. در ماههای گذشته در سال 2016 می بینیم که از سطح رزولوشن آنالوگ HD در حد 1080P تولیدات رایج فراتر نرفته اند. بنظر می آید این موضوع تا سال آینده نیز ادامه خواهد یافت. زمانی که بر روی رزولوشنهای 4 و 5 و... مگاپیکسلی کار می شد همزمان تکنولوژی آنالوگ HD نیز بیشتر مدتوجه قرار می گرفت و رزولوشنهای بالاتر دیگر با سیستمهای آنالوگ HD قدیمی کار نمی کردند و نیاز به نسخه سومی بروزی برای رکوردرهای آنالوگ HD احساس شد.

کدگذاری / انتقال

تمام تجهیزات نظارت تصویری با داده هایی کدگذاری(Encoding) و فشرده شده سروکار دارند(مثلا کدک رایج H.264). تفاوت اصلی بین این کدها به میزان فشرده سازی آنها بر می گردد.

در دوربین مداربسته تحت شبکه (IP) فشرده سازی داده ها(مثلا بفرم H.264) در داخل دوربین اتفاق می افتد. در طرف مقابل فشرده سازی می تواند در سمت سرورها صورت بگیرد. منظور از سرور درواقع هر دستگاهی است که در ارتباط با دوربین مداربسته می تواند این کدها را تشکیل و فشرده سازی را عملی نمایند. این تجهیزات می توانند رکوردرها، انکدرها، سرورهای ویدئویی و... باشند. این موضوع می تواند بر روی کارکرد کلی تاثیر بسیاری بگذارد و عملا تفاوتها می تواند در این نقطه نمایان شوند.

ویژگیهای کدگذاری (Encoding) در دوربین مداربسته :

  • پهنای باند(Bandwidth) را اساسا نامحدود می نماید. زیرا ویدئویی که در دوربین مداربسته فشرده شده است (اغلب با کدک H.264) می تواند خروجی متغیری متناسب با رزولوشن 3، 5، 10، 20 مگاپیکسل و حتی بر اساس میزانی که متناسب با زیرساخت شبکه شماست، داشته باشد. این یعنی هرچه شما معلوم کنید دوربین برای شما داده ها را متناسب با شرایط ارسال می نماید.
  • ویژگیهای پیشرفته ای که یک کامپیتور می تواند در فشرده سازی ویدئوها انجام دهد براحتی می تواند در دوربین مداربسته هم وجود داشته باشد. ویژگیهایی مثل فشرده سازی صدا، مسطح سازی تصاویر دوربین مداربسته پانورامیک چشم ماهی، پشتیبانی از سنسورهای چندگانه، استفاده از تحلیلگرهای ویدئویی و ... می تواند توسط دوربین هم انجام و پشتیبانی شود.
  • سخت افزار یا تجهیزات ویژه ای برای دریافت داده ها نیاز نخواهد بود. وقتی که ویدئویی بفرمت استاندارد H.264 فشرده شده است، تمام دستگاههای VMS، PC و رکوردرها نیاز دارند از نرم افزار منبع باز همان روش فشرده سازی، برای تشخیص یا نمایش داده ها استفاده کنند. اتصال به دوربین مداربسته توسط نرم افزار API شرکت تولیدکننده همان دوربین مداربسته تحت شبکه برقرار می شود و اخیرا تمایلات به سمت ارتباطات ONVIF(رابطه بین برندها) متمایلتر شده اند. در مقابل زمانی که بجای دوربین عمل فشرده سازی بر روی سرور انجام شود تجهیزات ویژه ای نیاز خواهد بود که محدودیتهایی نیز در سازگاری و پشتیبانی از رکوردرها بوجود خواهند آورد.

معایب کدگذاری داده ها و فشرده سازی بر روی دوربین مداربسته

از آنجاییکه هر دوربین مدار بسته نیاز به داشتن توانایی پردازش یا سخت افزار ویژه ای برای کدگذاری داده ها در مقابل استفاده از یک رکوردر یا رمزکننده برای مدیریت چندین دوربین مداربسته دارد، این موضوع هزینه را بالا می برد و دوربین را به محصولی گرانتر تبدیل می نماید. این دلیل نشان می دهد که چرا دوربین مدار بسته آنالوگ HD نسبت به یک دوربین مدار بسته تحت شبکه ارزانتر است.

بدلیل این افزایش قیمت در دوربین مدار بسته تحت شبکه، درواقع هر دوربین مداربسته تحت شبکه خود به تنهایی یک کامپیوتر است و شاید پیچیدگی بیشتری نیز دارد. این منافع دوربینهای مدار بسته می تواند معایب آنروی سکه کامپیوترها را نیز همراه داشته باشد. مشکلاتی مثل پیچیدگی بالاتر، ناسازگاریهای بالقوه نرم افزاری، احتیاج به یکپارچگی بیشتر و ... می تواند متعاقبا وجود داشته باشند. این موارد بسیار بندرت در دوربینهای مداربسته آنالوگ HD یا SD دیده می شود.

رزولوشن

با شروع سال 2016 هم دوربینهای مداربسته تحت شبکه و هم دوربینهای مداربسته آنالوگ HD با رزولوشنهای Full HD یعنی 1080P بیشتر از قبل به بازار عرضه شدند. این یک پرش بزرگ از تکنولوژی آنالوگ SD قبلی با محدودیت رزولوشن VGA یا 0.3 مگاپیکسل به سمت جلو بود. امروزه دیگر دوربینهای مدار بسته تحت شبکه با رزولوشن 8.3 مگاپیکسل یا همان 4K همه جا عرضه می شوند.

با ورود به سال 2016، تولیدکنندگان تجهیزات آنالوگ HD درباره ضبط و فیلم برداری با رزولوشن 4K سخن به میان می آورند. البته در این رزولوشن بالا مجبور به کاهش نرخ فریم ضبط شده شدند و عملا به شرایط ویدئوی 4K واقعی نرسیده اند. مهمتر آنکه تولیدکنندگان تجهیزات آنالوگ HD اعلام کرده اند که برای ارائه دوربینهای مداربسته ای با رزولوشن 4 یا 5 مگاپیکسل در سال 2016 برنامه ریزی کرده اند که با این رزولوشنها با 10 تا 15 فریم درثانیه می توانند ویدئو ضبط کنند.

امروزه دوربینهای مداربسته تحت شبکه با رزولوشنهای بالا، بیشتر در موارد خاص کاربرد دارند. خصوصا برای استفاده در فضای داخلی و کسب و کارهای کوچک رزولوشن HD 1080P کافی خواهد بود.

با قسمت بعدی(قسمت سوم) این مقاله درباره سازگاری رکوردرها، کابل کواکسیال و پشتیبانی برندها با ما همراه شوید.

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.