تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ HD با دوربین مداربسته تحت شبکه (قسمت سوم : سازگاری با رکوردرها، کابل کواکسیال و پشتیبانی برندها  )

تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ HD با دوربین مداربسته تحت شبکه (قسمت سوم : سازگاری با رکوردرها، کابل کواکسیال و پشتیبانی برندها )

شنبه 1395.06.27

در ادامه مقاله قبلی درباره کدگذاری، فشرده سازی و انتقال، در این هفته به سازگاری رکوردرها، کابل کواکسیال و پشتیبانی شرکتهای تولیدکننده دوربینهای مدار بسته خواهیم پرداخت.

تکنولوژی تحت شبکه(IP) سردمدار ویژگیهای بسیاری در سیستمهای نظارت تصویری است و اساسا کامپیوترها و دوربینهای مداربسته متصل به هم می توانند انواع ویژگیهای پردازشی را داشته باشند(صدا، مسطح سازی تصاویر دوربین مداربسته چشم ماهی، چند سنسوره بودن، تحلیلگر ویدئویی داخلی و ...).

در تکنولوژیهای TVI و CVI بعضی ویژگیهای تکنولوژی تحت شبکه مانند I/O و ارسال و دریافت صدا درکنار قابلیتهایی مثل کنترل PTZ بخوبی در دسترس است. مثلا تکنولوژی AHD امکان کنترل دوربین مداربسته PTZ را در بستر کابل کواکسیال ممکن ساخته است درحالی که این قابلیت در دوربینهای مداربسته آنالوگ SDI وجود نداشت.

سازگاری رکوردر

دوربین مداربسته تحت شبکه با هر نوع دستگاه دریافت کننده یا انکدر قابلیت سازگاری و پشتیبانی خواهد داشت. هیچ یک از تکنولوژیهای آنالوگ HD نمی توانند بوسیله DVR های آنالوگ قدیمیتر شناسایی شوند. رکوردرهای جدید(یا انکدرها) باید به همراه دوربین مداربسته بصورت یکپارچه خریداری شوند. با رشد سازگاری و پشتیبانی رکوردرهای AHD، CVI و TVI، امکان استفاده ترکیبی آنها با ورودی تصویر آنالوگ NTSC/PAL در روی تجهیزات آنالوگ HD بوجود خواهد آمد.

در طی این دوران سابقا تجهیزات آنالوگ در سیستمهای نظارت تصویری همخوانی و پشتیبانی مناسبی توسط یکدیگر نداشته اند. برای مثال اگر یک دوربین مداربسته TVI به یک رکوردر CVI یا AHD متصل شود، تقریبا تصویر خروجی بدرد نخواهد خورد! در بسیاری موارد اگر تصویر داشته باشد بصورت مونوکروم یا تک رنگ است و پرش تصاویر و فریم پایین عملا آنرا بی استفاده می نماید.

البته بنظر می آید که در سال جاری و سال 2017، سازندگان اصلی تجهیزات نظارت تصویری پشتیبانی همه جانبه تری داشته باشند و یکپارچگی بیشتری در این زمینه بوجود آید.

سازگاری کابل کواکسیال

دوربین مداربسته تحت شبکه نیاز به تبدیل EoC یا مبدل شبکه کامپیوتری بر روی کابل کواکسیال دارد تا بتواند بر روی کابل کواکسیال به انتقال تصاویر و داده بپردازد. این تبدیل و تجهیز نیاز به هزینه بالایی در حدود 300 تا یک میلیون و دویست هزار تومان برای هر دوربین مداربسته خواهد داشت.

انواع دوربینهای مداربسته برای کارکردن بر روی بستر کابل کواکسیال با محدودیتهای مسافت روبرو هستد. دوربینهای مداربسته CVI و TVI بر روی کابل RG-59 با محدودیت فاصله ارسال کمی فراتر از 450 متر (1500 فوت) - بطور عملی تا حدود 300 متر کارایی دارد- روبرو هستند. در بررسی های انجام شده متوجه شدیم که نسخه اولیه TVI مشکلاتی با کابلها و مسافتهای بلند داشتند اما این موضوع در چیپستهای جدید نسخه HD-TVI 2.0 مرتفع شده است.

پشتیبانی و سازگاری شرکتهای تولیدکننده دوربین مداربسته

تکنولوژی تحت شبکه پشتیبانی گسترده ای در بین سازندگان دارد و تعداد بالا و متنوعی از شرکتهای سازنده تجهیزات دوربین مداربسته درحال کار و ارائه محصول در این زمینه هستند.

اما گستردگی و تنوع در سازندگان تجهیزات آنالوگ HD بتازگی درحال افزایش است و با گسترش روز افزون روبرو هستند ولی همچنان پشتیبانی کلی بین آنها محدود است.

  • تکنولوژی AHD اساسا کمترین میزان پشتیبانی را در بین برندهای مختلف دارد و با توجه به قیمت پایین توسط برندهای بدون نام و نشان و مصطلح به NoName مورد استفاده قرار می گیرند. البته شرکتهای مهمی هم مانند سامسونگ و Digital Watchdog اخیرا در حال کار بر روی تجهیزات و محصولات AHD هستند.
  • تکنولوژی CVI بر روی برند Dahua پشتیبانی گسترده ای دارد(داهوا ابداعگر این تکنولوژی است) و در دیگر محصولات OEM هم در آمریکای شمالی در برندهایی مانند FLIR، Honeywell و Q-See در حال استفاده است.
  • TVI توسط تعدادی از شرکتهای صنعت CCTV درحال استفاده است که مهمترین آنها شرکت Hikvision و محصولات OEM مرتبط با آن می باشند.

برندهای معروف غربی و یا ژاپنی از تکنولوژی آنالوگ HD پشتیبانی نمی کنند!

بیشترین برندهای معروف در جهان از آنالوگ HD پشتیبانی نمی کنند. جمله را بازهم با دقت بخوانید، بیشترین و نه مهمترین؛ برای مثال شرکتهایی مثل Avigilon، Axis، Canon، Bosch، Panasonin، Pelco و Sony از تکنولوژی آنالوگ HD پشتیبانی نمی کنند. بدون پشتیبانی برندهای متعدد، محدودیت بازاریابی بتبع بر روی تکنولوژی آنالوگ HD و موارد مرتبط تاثیر گذار خواهد بود و بسیاری نیز به این شرکتها نگاه می کنند و انتخاب خودشان را براساس آنها دنبال می کنند.

بر عکس، تکنولوژی آنالوگ HD مورد توجه شرکتهای چینی و کره ای قرار گرفته است و قویترین بازار محصولات ارزان و میان رده در دستان آنهاست و شناخت و اهمیت برندهای ژاپنی و غربی برای این رده کاربران و خریداران بسیار کم است.

برای مطالعه قسمت آخر مقاله تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ HD با دوربین مداربسته تحت شبکه با WWW.CCTVONLINE.IR همراه شوید.

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.