رزولوشن تصویر دوربین مدار بسته : (قسمت دوم : محدودیتها، تفاوت رزولوشن سنسور با خروجی تصویر دوربین مداربسته)

رزولوشن تصویر دوربین مدار بسته : (قسمت دوم : محدودیتها، تفاوت رزولوشن سنسور با خروجی تصویر دوربین مداربسته)

يکشنبه 1395.07.25

محدودیتها

استنباط کلی همه این است که هر چه رزولوشن دوربین مداربسته بیشتر باشد یا هرچه خطوط تصویر(در دوربینهای مداربسته آنالوگ قدیمی) بیشتر باشد تصویر با کیفیت تری خواهیم داشت. اما این عبارت با واقعیت عملی فاصله زیادی خواهد داشت.

شاید تنها در روش کلاسیک و قدیمی اندازه گیری رزولوشن که نور در حالت ایده آل قرار دارد این موضوع کمی درست باشد اما اندازه گیری شدت و میزان پیکسلها به تنهایی تعریف محکمی برای کیفیت تصویر نخواهد بود. زیرا تاثیر شرایط چالش برانگیز امروزی بر روی سیستمهای نظارت تصویری و دوربینهای مداربسته غیر قابل انکار است و بیشتر از بحث رزولوشن بر روی کیفیت تصاویر موثر خواهد بود.

در بعضی شرایط و نه همیشه، داشتن تعداد پیکسلهای بیشتر در دوربین مدار بسته در شرایط نور کم نتیجه بدتری بهمراه دارد. بعلاوه دوربین مدار بسته با تعداد پیکسل کمتر نیاز پردازشی کمتری در پردازنده خواهد داشت و این باعث می شود تصاویر با کیفیت تری در شرایط نور بسیار زیاد (تابش مستقیم خورشید) یا صحنه هایی با پردازش WDR داشته باشیم.

با این حال داشتن پیکسل بیشتر و حواشی آن تبدیل به یک اساس مهم برای انتخاب دوربین مدار بسته تحت شبکه و بطور کلی سیستمهای نظارت تصویری تحت شبکه شده است. با توجه به محدودیتهای موجود باید:

  • بفهمیم زمانی که یک متخصص سیستمهای نظارتی درباره رزولوشن صحبت می کند درواقع بر روی تعداد پیکسلها تکیه کرده است و بر روی توان تفکیک تصویر و وضوح و کیفیت تصویر تاکیدی نداشته است!
  • درک انتخابهای مختلف و تفاوت رزولوشنهای مورد انتخاب بسیار مهم است.

در جدول زیر براحتی می توانید خلاصه ای از رزولوشنهای رایج مورد استفاده در تجهیزات و لوازم نظارت تصویری را مشاهده نمایید:

تفاوت رزولوشن دوربینهای مداربسته

وقتی در زمان انتخاب دوربین مداربسته تقریبا همه مشخصات(غیر از میزان رزولوشن) بین دو محصول یکسان باشد باید به موضوع رزولوشن دقت بیشتری کرد. در این مورد باید دوربین مداربسته با رزولوشن بالاتر را انتخاب کنید. با توجه به اینکه این دوربینهای مداربسته رزولوشن بالاتر و جزئیات بیشتری ارائه می کنند باید این را بپذیرید که شاید کارایی دوربین مداربسته در قابلیتهایی مثل کار در نورکم و WDR کاهش یابد(بدلیل نیاز پردازشی بالا).

فرق رزولوشن سنسور با رزولوشن تصویر دوربین مداربسته

با اینکه شرکتهای سازنده تجهیزات نظارت تصویری و دوربینهای مداربسته از موضوع رزولوشن (مثلا تعداد پیکسلها) برای بیان مشخصات سنسور دوربین مداربسته استفاده می کنند، اما بازهم رزولوشن جریان تصویری ارسالی از دوربین مدار بسته می تواند کمتر از این اعداد باشد. این موضوع در دو حالت رخ می دهد:

  • شرکتهای سازنده دوربین مدار بسته از سنسورهایی با رزولوشن بالاتر برای افزایش تعدا جریانهای تصویری قابل پشتیبانی، استفاده می کنند. یکی از مثالهای رایج این موضوع را در دوربینهای مدار بسته پانورامیک میبینیم که ممکن است یک سنسور 5 مگاپیکسلی در دوربین تعبیه شده باشد اما تنها هر جریان تصویری حداکثر 2 مگاپیکسل خروجی دارد.
  • تولید کننده اجبارا یا به اشتباه دوربین مداربسته را بر روی یک رزولوشن پایینتر تنظیم کرده باشد. برخی موارد این موضوع برای کاهش و صرفه جویی در مصرف پهنای باند مورد استفاده قرار می گیرد اما در موارد دیگر این یک خطا یا محدودیت است که در تنظیمات اولیه یک VMS بصورت پیشفرض در نظر گرفته شده است. بازهم ممکن است در بسیاری موارد دیگر یک رزولوشن HD کیفیت فاجعه داشته باشد اما این موضوع به میزان رزولوشن حداکثری جریان تصویری بر می گردد و ربطی به کیفیت تصویر دوربین مدار بسته ندارد. مثلا دوربین مداربسته 3مگاپیکسلی وجود دارد که جریان تصویریش روی رزولوشن 640*480 تنظیم شده است.

همیشه اطمینان حاصل کنید که نه تنها رزولوشن سنسور دوربین مداربسته بلکه رزولوشن جریان تصویری سازگار با آن نیز بالا باشد.

در روزهای آینده در قسمت سوم (پایانی) با cctvonline همراه شوید.

با نظرات خود ما را در ارائه مطالب بهتر یاری دهید!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.


کاربران سایت دوربین مداربسته
سعید

سلام بسیار مفید و عالی بود. ممنون از گردآوری. موفق باشید. 

12:33 1397.08.04