چطور روشنایی خیابان با اینترنت اشیاء هوشمند خواهد شد؟

چطور روشنایی خیابان با اینترنت اشیاء هوشمند خواهد شد؟

سه شنبه 1395.03.18
در نمایشگاه Computex امسال بسیاری از شرکتها مرکز توجه خود را بر روی راهکارهای وابسته به اینترنت اشیاء متمرکز کرده اند. به نحوی که یکی از نمونه های قابل توجه این نمایشگاه راهکار موسسه اطلاعات صنعت از کشور چین بود که با مدیریت هوشمند سیستم نوری توانایی مدیریت بیش از 100هزار لامپ خیابانی را در راهکارهای جدید خود بوجود آورده است. یک جنبه منحصر به فرد این سیستم آن است که نه تنها یک مبلع نور می تواند در مدار بعنوان یک درگاه برای اینترنت در نظر گرفته شود بلکه بقیه لامپها به لامپ اصلی بوسیله سیم یا بصورت بیسیم می توانند متصل شوند.

به گفته دانیل لیو مسئول ارشد موسسه سیستم هوشمند تحت شبکه این موسسه، راهکارهای جدید به کاهش هزینه های تهیه تجهیزات وبخصوص نصب آنها خواهد انجامید.

با توجه به گفته او، قدرت مانیتور کردن و کنترل چراغ های خیابانی در هر کجا و هر زمان برای مدیران شهری امکان پذیر است که این خود یک ویژگی برای سیستم نورخیابانی متصل محسوب می شود. این سیستم براحتی تشخیص می دهد که لامپی در حال سوختن یا کاهش کیفیت نوری است و سپس با انتقال اطلاعات به مدیر سیستم از طریق او اپراتورها برای تعمیرات فرستاده می شوند.

تخریب یا سوختن چراغ های خیابانی بسیار رایج است. اگر شما بخواهید افراد را برای تست و ارزیابی تک تک آنها اعزام کنید در واقع منابع انسانی و کاری را اصراف کرده اید.

بنابراین بوسیله معماری شبکه در این سیستم و توانایی تشخیص مشکل داخلی، می شود هم چراغها و هم شرایط کاری آنها را بررسی کرد. در صورتی که این اتفاق رخ ندهد وتعمیرات بدلیلی صورت نگیرد،این نقص به مدیر سیستم بصورت هشدارهای برنامه ریزی شده اطلاع داده می شود.

همچنین اتصال به اینترنت باعث می شود که چراغ ها کاملا هوشمند عمل کنند، آنها می توانند بصورت خودکار بسته به فرمان ورودی یا داده ها از طریق منابعی مثل سایت های پیش بینی وضعیت آب و هوا خاموش یا روشن شوند.

البته سنسور تشخیص نور هم می تواند بخوبی بکار بیاید، این سنسور ها بسیار دقیق و حساس هستند و درصورت ایجاد تغییری در شدت نور اطراف برای مثال تغییر از نور آفتابی به ابری چراغها در لحظه بصورت هوشمند خاموش یا روشن میشوند. حتی امروزه با توجه به رشد صنعت منابع نور ال ای دی، می توان بجای خاموش روشن شدن چراغها، برای آنها درجاتی از شدت نور تعریف شود و چراغها در این طیف نوری کم و زیاد شوند. 

به گفته مدیر ارشد موسسه اطلاعات صنعت، کاری که ما انجام می دهیم این است که ورودی های داده مورد نیاز سیستم را بوسیله ایستگاه های وضعیت آب و هوای محلی در اختیار چراغها قرار دهیم. چراغ ها هم می توانند براین اساس روشن خاموش شوند یا پیاده رو ها را در شب ایمن تر و بخوبی مصرف انرژی را بهینه کنند. فرض کنید در طول خیابان نور در میزان کمی دیده می شود اما با تشخیص عبور شخصی در پیاده رو اطراف شص بصورت هوشمند تا شعاعی معین روشن شده و حس امنیت بیشتری به شخص داده شود.

در کنار این سیستم، یک راهکار حفظ انرژی برای کارخانجات و شرکتها نیز ارائه می شود که کاربران بتوانند میزان مصرف انرژی و کیفیت گاز مصرفی چه بصورت تنفسی و چه بصورت انرژی مصرفی را نیز مانیتور کنند.

صنایع نیز بوسیله این متد می توانند به ایجاد راهکارهای خانگی هم بپردازند، یعنی سنسورها و تشخیص دهنده هایی را برای تشخیص مصرف انرژی، میزان دی اکسید کربن یا مونو اکسید کربن اتاقها یا پیرامون خانه بکار ببرند. تمام این داده ها به فضای ابری فرستاده می شود،یعنی محلی که این آنالیزها در طی آن صورت می گیرد.

در ادامه دانیل لیو می افزاید :

"ما نه تنها گزارش هایی را بر مبنای مصرف انرژی ارائه می دهیم بلکه توصیه ها و راهکارهایی نیز ارائه خواهیم داد. برای مثال مردم که از ساعت 12 شب تا 8 صبح در حال خوابند و خیلی وقتها فراموش می کنند بعضی دستگاه ها مثل قهوه جوش را خاموش کنند، توسط سنسور ها می توان با برنامه ریزی به مدیریت چنین اموری بپردازند. این مدیریت انرژی می تواند نزدیک به 1کیلووات در ساعت انرژی را صرفه جویی نماید."

با حسابی سر انگشتی می شود گفت که در حدود 30 هزارتومان صرفه جویی برای یک خانه کوچک در ماه بدنبال خواهد داشت ! حال فرض کنید این مبلغ در هر دوره دوماهه با توجه به پله ای محاسبه شدن مبالغ تا 80 هزارتومان میتواند پیش برود و برای خانه ای کوچک با فیش دوره ای میانگین 50 هزارتومان و مبلغ افزوده 80 هزارتومانی با فیشی در حدود 150 هزارتومان پس از دو ماه روبرو خواهید شد! پس می تواند این راهکارها در ایران بسیار جذاب باشد.
البته هنوز این راهکارها در ایران همه گیر نشده است اما فکر میکنیم بیشتر از اینکه این سیستم ها در ایران شناخته و مورد استفاده قرار گیرند توسط سازمان ها و ارگانها به بهره برداری برسد و در مقیاس های بزرگتر بیشتر به کارایی آنها پی برده شود.

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.