سلاحهایی برای مقابله با دوربینهای پرنده و پهبادهای مزاحم

سلاحهایی برای مقابله با دوربینهای پرنده و پهبادهای مزاحم

سه شنبه 1395.06.02

راهی برای مقابله با دوربینهای پرنده (Drone) و پهبادهای مزاحم

هر روز تعداد دوربینهای پرنده یا همان Drone ها در حال افزایش است. این خبر خیلی خوبی برای بازار و صنعت دوربینهای پرنده به حساب می آید اما از طرفی هم نگرانیهایی برای آژانسهای امنیتی برای حفاظت از مشتریانشان بوجود آورده است. برای مثال محلهایی همانند زندانها یا بانکها نیاز به حفاظت از فضای اطراف و محیطهای امنیتیشان دارند و این محیطها باید از نفوذ هرنوع دوربین پرنده یا تجهیزات دیگری همانند پهبادها جلوگیری کنند و جلوی هر سوء استفاده ای را بگیرند.

در سرتاسر دنیا راههای مختلفی برای حفاظت از این قبیل تجهیزات امتحان و در حال آزمایش است. برای مثال پلیس آلمان از عقابهایی برای شکار این پرنده های مزاحم استفاده کرد. روشهای دیگر مثل شلیک تور برای گرفتن این دوربینهای پرنده یا حتی سلحهای گرم برای شلیک به آنها را نیز امتحان کردند.

هیچ یک از این روشها مناسب نبودند. استفاده از عقابها بر اساس قانون قانون حمایت از حقوق حیوانات مجاز نیست و تورها نیز در مسافتهای بلند کاربردی ندارند و سلاح گرم هم دردسرهای خودش را دارد.

حالا یک شرکت استارت آپ (Startup) تایوانی راه حلی ارائه کرده که می توان با آن دوربین پرنده یا پهباد را مجبور به فرود کرد یا به نقطه شروع پروازش برگرداند.

محصول این شرکت با عنوان DronesVision’s HiGH + MiGHTY SKYNET شبیه یک سلاح رایفل بسیار بزرگ است که علاوه بر دوربین رهگیری و صفحه نمایش، دکمه هایی نیز برای نشانه گیری و فعالسازی بر روی بدنه اش دارد. این اسلحه با وزنی حدود 5.7 کیلوگرم با یک باتری لیتیوم آیون کار می کند و باید بصورت مجزا در داخل یک کوله همراه این اسلحه حمل شود.

سلاح مقابله با دوربین مداربسته پرنده

نحوه کار اسلحه

تقریبا تمامی این دوربینهای پرنده از دو باند موج کاری رایج استفاده می کنند. یکی از این باندها GPS/GLONASS است که بوسیله آنها موقعیت جغرافیایی را با فرکانس 1.45-1.65 گیگاهرتز مشخص می نماید و باند بعدی برای کنترل ریموت(موج ارسال) و انتقال تصاویر ویدئویی(موج برگشت) به مرکز کنترل Drone ها استفاده می شوند که هر دو با فرکانس 2.4 گیگاهرتز کار می کنند.

سلاح مقابله با دوربین مداربسته پرنده

بگفته موسس شرکت سازنده این سلاحها، شرکت DronesVision :

 سیستم ضد Drone با نام HiGH + MiGHTY SKYNET بگونه ای طراحی شده است تا بتواند بر روی این دو موج کار کنند و بموقع باعث انسداد یا کنترل این کانالها شود. این سلاح می تواند با انسداد موج مسیریابی GPS دوربین پرنده را مجبور نماید به نقطه آغاز پروازش برگردد یا مجبور شود بلافاصله بر روی زمین فرود آید.

راهکار این شرکت به سه حالت کار خواهد کرد. در حالت اول می تواند سیستم مسیریابی عمومی را از کار بیندازد و باعث شود دوربین پرنده یا پهباد در هوا سرگردان شود و کنترلش سخت تر خواهد شد. معمولا زمانی که این اتفاق بیفتد صاحب دوربین دچار اضطراب شده و دوربین را متوقف می کند. در حالت بعدی با تسلط بر مسیر ارسال دستورات به دوربین پرنده یا پهباد مسلط شده و ارتباط تصویری را متوقف می نماید. سپس دوربین پرنده یا پهباد را به محل اولیه پروازش به صاحبش بر می گرداند. با اینکار مقامات قضایی می توانند پیگیری های لازم را با شناسایی دارنده دوربین انجام دهند.

در حالت سوم براحتی می تواند دوربین پرنده یا پهباد را مجبور به فرود در نقطه مورد نیاز نماید و پس از آن با دسترسی به آن تصاویر ضبط شده دوربین را نیز دریافت نماید.

در ادامه میتوانید نحوه کار این اسلحه را در کلیپ زیر مشاهده نمایید:

SKYNET یا محصول یاد شده می تواند در بسیاری از شرایط مورد استفاده قرار گیرد اما بهترین مشتری هدف شرکتهای دولتی هستند که فضایی امنیتی دارند و در مقاصد مهم و اندازه های وسیع مورد استفاده قرار گیرد. این محصول بیشتر به شرکتهای تولیدی بزرگ و قراردادهای مهم فکر کرده است.

بگفته مسئولین این شرکت، مشتریان مورد نظر آنها واحدهای دولتی مثل بخش نظامی، پلیس و دستگاههای قضایی، نیروگاهها، زندانها، فرودگاهها و ... هستند. در آینده نزدیک می تواند برای حفاظت از استادیومها و اجتماعات ورزشی، پارک ملی و تفریحی مورد استفاده قرار گیرد.

پیش بینی آینده

انتظار می رود بازار Drone ها با رشد خوبی در سالهای آینده روبرو شود. بر اساس تحقیقاتی که توسط موسسه MarketsanMarket صورت گرفته، بازار جهانی UAV ها(وسایل نقلیه پرنده بدون سرنشین) برای کاربردهای صنعتی تا سال 2020 به ارزشی بالغ بر 5.59 میلیارد دلار دست خواهد یافت. این میزان، رشد سالانه ای در حدود 32.22 درصد را در سالهای 2015 تا 2020 به همراه خواهد داشت.

با این روند، نگرانیهای مرتبط با حواشی این محصولات نیز افزایش می یابد و می تواند بازار قدرتمندی را برای راهکارهای مقابله ای مثل SKYNET با خود به همراه داشته باشد. شرکت DronesVision بر روی این موضوع متمرکز شده است و درحال کار بر روی راهکار دیگری با نام Dronedar است که می تواند با سیستم راداری دوربینهای پرنده و تجهیزاتی از این قبیل را شناسایی نمایند.

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.