چالشهای استفاده از دوربین مداربسته پانورامیک چندسنسوره

چالشهای استفاده از دوربین مداربسته پانورامیک چندسنسوره

چهارشنبه 1395.04.09

بر اساس گزارشات موسسه تحقیقاتی IHS، دوربینهای مداربسته پانورامیک چندسنسوره تا سال 2019 بیشترین رشد درآمدی را در بین دوربینهای مداربسته تحت شبکه خواهند داشت. میزان این رشد چیزی در حدود دوبرابر رشد درآمدی دوربین مداربسته PTZ و دوربین مداربسته Dome خواهد بود.

براساس گزارش تحلیلی موسسه IHS، میزان CAGR (نرخ رشد سالیانه مرکب پیش بینی شده) برای دوربین مداربسته 180 و 360 درجه از سال 2014 تا سال 2019 تقریبا 30 درصد خواهد بود. این میزان رشد سریع برای یک محصول معمولا می تواند پس از اوج گرفتن با افتی شدید در بازار نیز روندش معکوس شود.

درکنار تمام مزایایی که دوربین مداربسته پانورامیک چندسنسوره به سیستم های امنیتی و حفاظتی می افزاید، با خود نیازمندیهایی نیز در مورد تجهیزات به همراه خواهد داشت که به شکل چالش یا مشکل می تواند تامل برانگیز باشد.

دغدغه حافظه و پهنای باند

گرایش و احساس نیاز به ویدئوهایی با رزولوشن بالاتر و رشد استفاده از دوربین مداربسته مگاپیکسلی پیامدهایی را در رابطه با نیازمندی شبکه و دستگاه VMS بوجود می آورد. نیازمندی به کاهش هزینه های مصرف فضا و پهنای باند پا به پای نیازمندی مشتریان در بکارگیری دوربینهای مداربسته متعدد بر روی شبکه پیش خواهد رفت. درمورد دوربین مداربسته های چندسنسوره این نیازمندی به رزولوشن و نرخ فریم تصویر بستگی دارد. 

وقتی به بحث قیمت دقت کنید، موضوع حافظه بسیار داغ خواهد بود. با توجه به نیازهای کاربران، حافظه 30 تا 50 درصد از هزینه های کلی یک پروژه سیستم نظارت تصویری را به خود اختصاص می دهد که معمولا از هزینه خود دوربین ها یا لایسنس برنامه VMS نیز بیشتر است. این درخواست ها برای داشتن رزولوشن بالاتر و نیازمندی های تکنیکی دوربین مداربسته چندسنسوره تاثیر چشمگیری بر روی شبکه بوجود خواهد آورد و پیامدهای خاصی برای حافظه و پهنای باند به همراه دارد.

ابزارهای مختلف موجود می توانند در مدیریت این موضوع کمک کننده باشند. مثلا ابزاری که قابلیت چند جریانه(Multi-streaming) بودن تصویر را ممکن سازد. یعنی کاربر بتواند از چند جریان همزمان متفاوت، برای مقاصد مختلف بهره ببرد. مثلا جریانی با رزولوشن کم بعنوان خروجی تصویر نمایشگرهای دیواری اختصاص داده شود و یا از آن نمایش تصویر در نرم افزار مانیتورینگ موبایل استفاده کنیم.

در عوض ضبط با رزولوشن بالاتر می تواند در شرایطی بهینه تر در کنار جریانی با رزولوشن پایین تر بکار بیاید.

ویژگی دیگر کمک کننده در صرفه جویی فضای ذخیره سازی، ضبط بر اساس تشخیص حرکت است، که دوربین تنها زمانی شروع به ضبط می نماید که چیزی در تصویر شروع به حرکت کند. به هر حال اینکار هم ممکن است به از دست دادن تصویری مهم بینجامد یا ضبط های اشتباه متعدد کار را خراب کند.

راه حل این مشکل این است که دوربین پیوسته به ضبط تصاویر بپردازد و بجای پویا در نظر تصویربرداری، نرخ فریم تصویر را دینامیک در نظر بگیریم. یعنی با تنظیم نرخ فریم و رزولوشن بصورت دینامیک تنها در زمان مورد نیاز دوربین به ضبط با رزولوشن بالا می پردازد و در زمانی که حرکتی در محیط اتفاق نمی افتد رزولوشن و نرخ فریم تصویر کاهش میابد. با این روش، دوربین می تواند داده ها را بهینه کند و داده های بیشتری را تنها در زمان نیاز ضبط نماید.

سبک سنگین کردن مزایا و معایب

دوربین های مداربسته پانورامیک مزایای زیادی با خود به همراه می آورند اما تنها راه حل موجود در بازار به حساب نمی آیند. اگرچه دید وسیع آنها به افزایش آگاهی موقعیت کمک می کند اما در مسافت های نزیک محدودیت هایی نیز دارند. کاربران پیش از خرید بهتر است دوربین را ازنزدیک ببینند و عملا آن را برای سناریوی موردنظرشان بسنجند تا مطمئن شوند دوربین انتخابیشان با نیازشان همخوانی داشته باشد. یکپارچه سازان معتبر و فروشگاه های بزرگ می توانند این فرصت را در اختیار مشتریان قرار دهند.

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.