مقایسه WDR دوربینهای مداربسته ارزانقیمت و گرانقیمت 2017

مقایسه WDR دوربینهای مداربسته ارزانقیمت و گرانقیمت 2017

دوشنبه 1395.11.25

WDR با قابلیت Multi-exposure در گذشته تنها در دوربینهای مداربسته گرانقیمت بکار گرفته می شد اما در سالهای اخیر این قابلیت در دوربینهای مداربسته تقریبا ارزانقیمت(زیر 800 هزارتومان) هم دردسترسند.

اما آیا این قابلیت یعنی WDR با exposure چندگانه در دوربینهای مداربسته ارزان قیمت بخوبی دوربینهای مداربسته گرانتر کار خواهند کرد یا مشکلی وجود خواهد داشت؟

برای دیدن این تفاوتها، دوربینهای مداربسته WDR ارزانقیمت تری را مقابل دوربینهای مداربسته WDR گرانقیمت (تا 4 برابر قیمت) قرار داده و در شرایط مختلف مورد بررسی قرار می دهیم. این دوربینهای مداربسته از سه برند هایک ویژن، اکسیز و سامسونگ/هانوها انتخاب شده اند :

  • Axis Q1615
  • Axis M3045-V
  • Hikvision DS-2CD4025FWD-A
  • Hikvision DS-2CD2522FWD-IS
  • Hanwha/Samsung SNB-6004
  • Hanwha/Samsung QND-6010R

ما این دوربینهای مداربسته را در دو سناریوی رایج که نیاز به WDR خواهند داشت، قرار داده تصاویر آنها را بین دو مدل دوربین مداربسته ارزانقیمت و گرانقیمت بررسی می کنیم. سناریوی اول دری را در تصویر داریم که فردی از فضای پرنور پشت درب وارد فضای داخلی می شود و می بینیم دوربین مداربسته چقدر در تفاوت محدوده نور خوب عمل خواهد کرد؟ در سناریوی دوم انباری با دربی باز روبروی دوربین مداربسته قرار دارد که کارکرد نور در تفاوت نور ثابت شدیدتر را مقایسه می کنیم.

مقایسه دوربینهای مداربسته wdr ارزان قیمت و گران قیمت

نتایج این آزمایش را در ادامه مقاله cctvonline.ir مشاهده نمایید.

البته این تصاویر بخشی در مقاله آموزش WDR دوربین مداربسته بصورت ابتدایی تر آورده شده بودند و 10 دوربین مداربسته WDR مورد توجه قرار داشتند.

نکته مهم: در شرایط نوری متغیر دوربینهای مداربسته گرانتر بهتر کار می کنند.

در شرایط ناملایمی مثل سناریوی ما، یعنی نمای دربهای ورودی/خروجی دوربینهای مداربسته گرانقیمت اکسیز و سامسونگ نتایج بسیار بهتری از رقبای ارزانقیمت تر داشتند و در زمان کوتاهتری به تغییرات تصویر و نور دربهای ورود و خروج واکنش نشان می دهند و نیاز کمتری به تنظیمات خواهند داشت. ضمن اینکه کنتراست بسیار بهتری بین بخشهای تاریک و روشن تصویر مشاهده می کنیم.

توجه داشته باشید که دوربینهای مداربسته ارزان و گرانقیمت هایک ویژن هم در این صحنه ها تقریبا کارکردی یکسان داشتند. حتی دوربین مداربسته گران قیمت 4025 هایک ویژن هم در برابر تغییرات نور صحنه سرعت کمی در بهبود تصاویر نشان داد در حالی که دوربین مداربسته سامسونگ و دوربین مداربسته اکسیز بسیار سریعتر و بهتر عمل کردند.

بنابراین هر دوربین مداربسته WDR گران قیمتی کارکرد خوبی در صحنه های مورد نظر نخواهند داشت.

نکته بعدی : در صحنه هایی با تفاوت نوری ثابت دوربینهای مداربسته WDR ارزانقیمت هم می توانند مناسب عمل کنند.

در سناریوی انبار که سناریوی ساده تری است (چون اجسام ثابتند و مثل سناریوی اول از محیط کم نور به پر نورتر مدام در رفت و آمد نیستند)، دوربینهای مداربسته ارزان قیمت هم می توانند کارکرد نزدیکی با دوربینهای مداربسته گرانتر داشته باشند. این حالت مخصوصا در شرایطی که نور پشت سر شدید باشد محسوس تر است. در شرایطی که نور نقاط مختلف صحنه تفاوت فراوانی داشته اما در ساعات مختلف روز تغییر زیادی نمی کنند(صحنه هایی غیر از درب ورود و خروج)، دوربینهای مداربسته ارزانتر حتی در برخی موارد کارکرد بهتری از دوربینهای مداربسته گرانقیمت تر داشته اند.

در صحنه هایی مثل لابیها، روبروی دربها و قفسه های شیشه ای، انبارها، گاراژها و ... که تفاوت نوری ثابتی دارند، توصیه می کنیم ابتدا دوربینهای مداربسته ارزانقیمت تر را امتحان کنید و کمی نسبت به خرید دوربین مداربسته گرانقیمت تر صرفه جویی کرده باشید.

در قسمت بعدی این مقاله در سی سی تی وی آنلاین با مقایسه تصاویر تک تک دوربینهای مداربسته، سناریوهای مختلف را بررسی و بخوبی تفاوتهای دوربینهای مداربسته با قیمتهای مختلف را مشاهده می کنیم.

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.