آموزش کامل کابل کشی شبکه دوربین مداربسته (قسمت دوم : UTP,STP و تداخل الکتریکی )

آموزش کامل کابل کشی شبکه دوربین مداربسته (قسمت دوم : UTP,STP و تداخل الکتریکی )

دوشنبه 1395.09.22

آیا در پروژه خودمان برای نصب دوربینهای مدار بسته تحت شبکه نیاز به Cat 6a یا Cat 7a خواهیم داشت؟

بر اساس اطلاعاتی که در مقاله اول درباره کابل کشی، نصب و راه اندازی دوربین مدار بسته در سی سی تی وی آنلاین ارائه دادیم سوالی بوجود می آید؛ اینکه آیا در کاربردهای نظارت تصویری و سیستمهای مداربسته نیازی به این حجم کارایی بالاتر و پهنای باند بالای کابلهای Cat 6a یا Cat 7a احساس می شود؟ جواب واضح است؛ خیر! دوربین مدار بسته تحت شبکه (IP) نیازی به اتصالات و ارتباطات شبکه گیگابیتی ندارد و کابلهای Cat 5e هم حتی بیش از نیاز و کفایت دوربینهای مداربسته در ارتباط با سوئیچ هستند!

از طرف دیگر بسیاری از تشکیلات IT بر روی کابلهای Cat 6a برای تمام زیرساختها استانداردهایی ایجاد کردند که می تواند در آینده و حتی برای نیازهای خاص و کاربردهای اختصاصی هم کارآمد باشند. حتی اگر دوربینهای مداربسته تحت شبکه نیازی به قابلیتهای بیشتر کابلهای Cat 6a نداشته باشند این استانداردها باعث می شوند که تمام سیستمهای نظارت تصویری و دستگاههای مداربسته بتوانند از Cat 6a براحتی استفاده کنند.

کابلهای Cat 6a یا Cat 7a معمولا در محیطهایی بیشتر استفاده می شوند که از شرایط بدی برخوردارند. محیطهایی با تجهیزات و تاسیسات نویز دار با حجم بالایی از RF یا تداخلات بالای الکترومغناطیسی که می تواند در ارتباطات و انتقال سیگنالها اختلال بوجود آورند. در دماهای بالا هم کارایی کابلهای و راندمان کاری آنها افت می کند بطوری که با افزایش دما بوضوح قابل احساس است. در آخر اگر مجبور باشیم تعداد بالایی (بیش از 100) کابل را در مسیری یکسان مثل مسیرهای ایجاد شده در سقف کاذبها یا نگهدارنده های کفی در کنار هم قرار دهیم دچار مشکل Signal Coupling یا اتصال سیگنالی می شویم.

کابلهای Cat 6a و Cat 7a با کارایی بالاتر می توانند جلوی این تداخل امواج و القای سیگنالی از یک منبع خارجی مقاومت کرده و بسیار بهتر از کابلهای Cat 5e از پس آن برآیند. بعلاوه حداکثر پهنای باند ممکن نیز در آنها نیز افزایش می یابد. به این معنی که وقتی کارایی با هر یک از عوامل بالا کاهش می یابد امکان استفاده از سطحی از کارایی در حداقل قابل قبول باز هم در کابلهای Cat 6a و Cat 7a ممکن خواهد بود در حالی که کابلهای Cat 5e عملا بی استفاده می شوند. این هم باید مد نظر داشته باشید که کاهش کارایی می تواند به جلوگیری از انتقال تصاویر یا ایجاد شبح و سایه در تصاویر ویدئویی منجر شود یا در بهترین وضعیت، کیفیت تصاویر را بشدت کاهش دهد.

نگاهی کلی به تفاوتهای STP با UTP

یک تفاوت فیزیکی ساده بین دو نوع کابل UTP و STP وجود دارد یا بعبارتی اسم کابلهای “Unshielded Twisted Pair – زوج سیمهای تابیده شده بدون روکش نشان دهنده تفاوت اصلی است که در تصویر زیر هم می بینید که پوشش فلزی(ورق فویل) احاطه کننده زوج سیمها تنها در STP وجود دارد :

تفاوت کابلهای UTP با STP در دوربینهای مداربسته

محافظ یا شیلد استفاده شده را با پوشش کلی سیمها در درون کابل اشتباه نگیرید که تنها لایه ای بدور دسته سیمها زیر پوشش پلاستیکی کابل کشیده شده است. زمانی که تصمیم دارید زوج سیمها را بتابانید باید پوشش اصلی را بردارید و سپس به زوج سیمها برسید که این پوشش کلی هم خودش مزایایی دارد اما به اندازه فویلهای مجزای روی زوج سیمها کارایی ندارد.

STP که مخفف عبارت زوج سیمهای حفاظ دار است گاهی با عنوان U/FTP یا زوج سیمهای فویل پیچ (Unscreened/Foil-Shielded Twisted Pair) هم یاد می شوند.

انواع کابل شبکه دوربین مدار بسته

با رشد و توسعه استانداردهای کابل شبکه و تعریفهای گوناگون در طول زمان، محصولات و کابلها به پایگاههای پیشرفته اطلاعاتی هم راه یافتند و در هر کاربردی نامی متفاوت بدست آوردند. اما در اغلب سیستمهای نظارت تصویری از آن با نام STP یاد می شود و رایجترین نامی که برایش استفاده می شود همین نام است.

اختلالات الکتریکی : قاتل تصاویر ویدئویی

در دنیای سیستمهای نظارت تصویری و تصاویر ویدئویی دوربینهای مدار بسته تحت شبکه همه چیز به NVR ها و دوربینهای مداربسته بستگی دارد و باید در کابل کشی فواصل و ارتباطات آنها توجه ویژه ای داشت. زیرا تصاویر ویدئویی در این بین ذخیره یا منتقل می شوند و یکی منبع تولید و دیگری ذخیره کننده است و اصل مسیرهای ارتباطی که باید در کابل کشی مد نظر باشند به این بخش بر می گردد. زمانی که مشکلات در کیفیت تصاویر ویدئویی افزایش می یابد تعویض دوربین مداربسته یا تغییر تنظیمات در صورتی که همچنان مشکلات ادامه یابند می تواند یک کار خسته کننده تکراری و بیهوده باشد. بهرحال سخت گیری در پروسه کابل کشی می تواند بسیار از مشکلات کشنده و دیوانه کننده بعدی را برطرف نماید. برای مثال تصویر زیر نمونه ای از این مشکلات را نشان می دهد:

اختلال تصویری دوربین مدار بسته

اختلالات الکتریکی یا الکترومغناطیسی در کابلها می تواند بتنهایی منجر به این مشکلات شود. نه تنها انتقالات پیش بینی شده جریانهای تصویری بدرستی انجام می شود بلکه انواع نویزهای ناخوشایند را هم جذب و منتقل می کند. یک کابل پوشیده شده می تواند بصورت یک آنتن ad-hoc عمل نموده همه امواج یا نویزها را جذب نماید و اینجاست که پی می بریم محافظت از کابل و داشتن پوشش بسیار حیاتی است.

این عبارت همیشه صادق است که "توان اصلی سیستم شما توسط ضعیفترین دستگاه در ارتباطات مشخص می شود!" و این دقیقا در شبکه های ویدئویی مصداق دارد که کارایی دوربینهای مداربسته با کیفیت جهانی و رکوردرهای ویدئویی معتبر ممکن است با شبکه های بنجل و بی کیفیت و با طراحی غلط زیر سوال رود.


قسمتهای بعدی به تفاوتها و هزینه های کابل کشی دوربین مدار بسته در سی سی تی وی آنلاین می پردازیم.

با نظرات خود ما را در ارائه مطالب بهتر یاری دهید!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.


کاربران سایت دوربین مداربسته
مهدی

خیلی هم خوبه در مورد کابل ها خیلی ساده و روان توضیح داده شده موفق باشید 

20:58 1398.05.28