محاسبه و تخمین حافظه و پهنای باند مورد نیاز دوربین مداربسته (قسمت چهارم - پایانی)

محاسبه و تخمین حافظه و پهنای باند مورد نیاز دوربین مداربسته (قسمت چهارم - پایانی)

دوشنبه 1396.01.14

با شرایط خاص و تمهیدات ویژه برای محاسبه حافظه مورد نیاز دوربین مدار بسته تحت شبکه در مقاله پیشین آشنا شدیم. در قسمت آخر با نرم افزارهای محاسب حافظه دوربین مدار بسته و نوع کارکرد آنها آشنا می شویم و نگاهی به مزایا و معایب آنها خواهیم انداخت. با سی سی تی وی آنلاین همراه شوید.

نرم افزار محاسب Supercircuits

با جستجوی نرم افزار محاسب پهنای باند و حافظه دوربین مداربسته در گوگل، در ابتدای لیست با نرم افزار محاسب پهنای باند Supercircuites روبرو می شوید که بسیار ساختار ساده ای دارد و با چند پارامتر ساده ورودی به شما خروجی خواهد داد :

نرم افزار محاسب دوربین مداربسته Supercircuits

اگر نیاز به محاسبات پیچیده ندارید و با شرایط بسیار ساده یا دوربین مدار بسته نا آشنایی روبرو بودید می توانید از این نرم افزار استفاده نمایید. اما همانطور که گفتیم نرم افزارهای محاسب در پیش بینی یا محاسبه شرایطی مثل دوربینهای مدار بسته مختلف، صحنه های متغیر، میزان فعالیت صحنه و ... موفق نیستند. علت هم به نوع محاسبه میزان حافظه مورد استفاده و پهنای باند دوربین مدار بسته بر می گردد زیرا این نرم افزارها پارامترها را بصورت کاملا خطی در نظر میگیرند. یعنی با دوبرابر کردن میزان ضبط تصاویر در لحظه، میزان پهنای باند را دوبرابر درنظر می گیرد! چیزی که در عمل بسیار متفاوت خواهد بود.

نرم افزار طراح دوربین مدار بسته اکسیز (Axis)

نرم افزار طراحی سیستم نظارت تصویری اکسیز (Axis) کمی پیچیده تر است و از گزینه هایی مثل live، ضبط مداوم، جریانهای ضبط اتفاقات ویژه، تنظیمات کدک / فشرده سازی دوربین مدار بسته و صحنه های مختلف و ... برخوردار است. این ویژگیها امکان تغییر تنظیمات فراوانی خواهد داشت و کاربران بهتر می توانند محاسبات را مطابق شرایط واقعی خود داشته باشند. دو مورد غیر معمول که اکسیز از آنها پشتیبانی می کند عبارت است از میزان فشرده سازی تصویر دوربین مدار بسته و صحنه های پیش رو، که در تصویر زیر در کادرهای قرمز رنگ مشخص شده اند :

نرم افزار محاسب دوربین مداربسته Axis Design Tool

بعلاوه در نرم افزار اکسیز بخشی به نام تعیین صحنه تصویر برداری دوربین مدار بسته خواهید داشت که بنام سناریوها شناخته می شود و میزان مصرف پهنای باند دوربین مداربسته و پروژه ها را بصورت دینامیکی مدیریت می کند. مثلا حالت مسیر ریلی پهنای باند بیشتری نسبت به حالت راه پله خواهد داشت که از وضعیت VBR پشتیبانی می کند. تصویر زیر نشان می دهد چه گزینه ها و تمهای تصویربرداری ویدئویی در دسترس کاربران خواهد بود :

نرم افزار محاسب دوربین مداربسته Axis Design Tool

در نرم افزار Axis انتخاب سناریوها در شرایط پیچیده تر خیلی عملکرد خوبی ندارد. در سناریوی Intersection یا محل عبور و مرور، ترافیک کمتری وجود دارد و بخش زیادی از صحنه به پس زمینه ثابت و خالی از جسم متحرک اختصاص دارد که پهنای باند کمتری نسبت به حالت راه پله خواهد داشت:

نرم افزار محاسب دوربین مداربسته Axis Design Tool

این را باید بدانید که اگر مثلا محیط شما شلوغتر باشد پهنای باند حتی نسبت به حالت عادی هم خیلی بیشتر مصرف خواهد شد (دو، سه یا حتی چهاربرابر ممکن). این حالت خیلی هم ایرادی برای ابزار Axis بحساب نمی آید اما می تواند باعث شرایط چالش برانگیزی در محاسبه میزان حدودی پهنای باند دوربین مدار بسته بحساب آید.

در سناریوهای اکسیز برای شرایط نور کم یا شرایط نور معمول هم گزینه هایی در اختیارتان خواهد بود. اما مفروضات خیلی ساده ای دارد و به داشتن سیستم نور IR اصلا اشاره ای نشده است و معمولا مصرف منابع بیشتری نسبت به دوربین مداربسته IR در نور کم برای آن در نظر می گیرد. تصویر زیر نشان می دهد که چطور دوربین های مدار بسته IR و غیر IR اکسیز را با میزان یکسانی از مصرف پهنای باند در شرایط نور کم در نظر می گیرد :

نرم افزار محاسب دوربین مداربسته Axis Design Tool

در آخر هم در آزمایشات سی سی تی وی آنلاین متوجه شدیم که نرم افزار محاسباتی اکسیز برای تمام دوربینهای مدار بسته با رزولوشن/تنظیمات یکسان با در نظر گرفتن شرایط متغیر و استفاده از سناریوهای متفاوت، نتایج متنوعی نخواهد داشت(در تست های بالا هم دیدید که تنها کمی روی پهنای باند دوربین مدار بسته تاثیر داشت.)

نرم افزار محاسبه Exacq

نرم افزار محاسباتی Exacq مثل نرم افزارهای VMS، قابلیت انتخاب بین مدل دوربینهای مدار بسته شرکتهای مختلف خواهد داشت. اصلیترین مزیت آن امکان بررسی مدلهای مورد پشتیبانی این نرم افزار است و از بین آنها می توانید مدل مورد نظر را انتخاب نمایید و بطور خودکار میزان حداکثر پهنای باند مصرفی در نرم افزار در کنار دیگر مشخصات توسط نرم افزار پر خواهد شد:

نرم افزار محاسب دوربین مداربسته ExacqVision configuration Tool

بزرگترین ایراد نرم افزار اگزکت مربوط به محاسبه حافظه بسیار بیشتر از میزان آن در عمل است. برای مثال برای هر دوربین مدار بسته 3 مگاپیکسلی با سرعت ضبط ویدئویی 15 فریم در ثانیه، مقداری برابر 7.5 مگابیت در ثانیه خروجی درنظر می گیرد در حالی که اصلا با استفاده از کدک هوشمند اگر شرایط صحنه خیلی پیچیده نباشد یا تنظیمات فشرده سازی ضعیفی بکار گرفته نشود عددی بسیار پایینتر در عمل خواهید داشت.

باید بدانید که بسیاری از نرم افزارهای محاسب حافظه یا سرور، مقادیر بالاتری از واقعیت بشما می دهند که بعنوان مرز ایمن محاسبات در نظر گرفته می شود تا خریداران دوربین مدار بسته را کمی راضی کند.

خلاصه

اگر بدنبال محاسبه و تخمین صحیح پهنای باند و حافظه مصرفی دوربین مدار بسته هستید از دوربین مدار بسته مورد نظر در محیطهای پروژه نصب دوربین های مدار بسته استفاده کنید تا از قبل شرایط را عملیتر و منطقی تر بر آورد نمایید. اینکار ممکن است ساعتها زمان برده و برای هر پروژه ای نتایج ویژه ای داشته باشد اما باعث می شود از مشکلات بسیار سخت تر و وسیع تری در آینده پیشگیری نماید. با تجربه شرایط پیش از نصب، به محاسبات صحیح و عملی نزدیکتر می شوید و بدقت بهتری می توانید دوربین های مدار بسته مناسب با هر صحنه را انتخاب و بکار بگیرید.

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.